Montaż i regulacja hamulców V-brake

Montaż i regulacja hamulców V-brake

Prawidłowo wyregulowane hamulce V-brake poprawiają bezpieczeństwo nasze jak i innych uczestników ruchu. Jak zamontować klocki hamulcowe, poprawnie je ustawić względem obręczy i wyregulować ich działanie? O tym w poniższym poradniku.

Chcesz być na bieżąco z artykułami? Polub nas:

Cały poradnik podzieliłem na kilka części. Każda z części zawiera opis i sposób podejścia do najczęściej pojawiających się problemów i zagadnień związanych z regulacją hamulców typu V-brake.

Do regulacji będziemy potrzebować następujących narzędzi:

  • klucze imbusowe
  • śrubokręt krzyżakowy
  • proste koła :)

Sprawdzenie stanu zużycia klocków hamulcowych

Pierwszym krokiem, jaki musimy wykonać, jest sprawdzenie stanu okładzin ściernych. Każdy klocek posiada nacięcia na swojej powierzchni. Mają one za zadanie odprowadzać wodę i inne zabrudzenia zarówno z powierzchni felgi jak i samego klocka. Jeżeli po oględzinach stwierdzimy, że nacięć w zasadzie już nie widać, to najwyższa pora być wymienić zużyte klocki/okładziny na nowe.

Ciężkie działanie dźwigni hamulcowej przy manetce

Problem z ciężkim działaniem dźwigni hamulcowej wynika najczęściej ze zużycia linek i pancerzy. Smar znajdujący się na powierzchni linki mógł stracić swoje właściwości ponieważ przykleiły się do niego drobiny pyłu i brudu, lub został wypłukany podczas jazdy np. w deszczu.

Jeżeli cały układ hamulcowy jest dość leciwy lub był użytkowany zimą na drogach posypanych solą, przyczyną może być również rdza.

Jak temu zaradzić? W przypadku linek i pancerzy, które nie posiadają śladów korozji, możemy wstrzyknąć do pancerza trochę oleju, którym np. smarujemy łańcuch. W przypadku, gdy tego typu zabiegi nie pomogą lub zauważymy że pojawiła się korozja będziemy musieli wymienić wszystkie linki wraz z pancerzami na nowe.

Ok, ale co w przypadku, gdy od początku użytkowania naszego roweru manetki ciężko chodzą? Problem może się znajdować w szczękach hamulcowych. Każde ramię szczęki hamulcowej posiada sprężynę powrotną (długi pionowy drut biegnący wzdłuż ramienia - zdjęcie poniżej). Sprężyna ta służy do odciągnięcia całego ramienia na swoje miejsce po użyciu hamulca.

Sprężyna powrotna

Jeżeli przyjrzymy się piwotom zauważymy, że każdy a nich posiada trzy otwory (zdjęcie poniżej).

Otwory w piwotach

Dzięki tym otworom, możemy wyregulować siłę odciągania ramion szczęk hamulcowych. Standardowo podczas składania roweru, sprężynę umieszcza się w środkowym otworze. Jeżeli takie ustawienie jest za twarde możemy przepiąć sprężynę do otworu poniżej.

Montaż i regulacja szczęk hamulcowych w hamulcach V-brake

Montaż zaczynamy do przesmarowania smarem piwotów umieszczonych na ramie i widełkach. Następnie ramiona szczęk hamulcowych nakładamy na piwoty umieszczając końcówkę sprężyny powrotnej (najczęściej) w środkowym otworze znajdującym się na piwocie (zdjęcia powyżej). Przed przykręceniem szczęk, należy sprawdzić czy siła naciągu sprężyny nam odpowiada. Jeżeli manetki chodzą zbyt miękko lub zbyt ciężko możemy przepiąć sprężynę do innego otworu. Całość mocno dokręcamy kluczem imbusowym.

Regulacja szczęk

Jeżeli zależy nam jedynie na prawidłowym ustawieniu klocków bez regulacji naciągu linki hamulcowej, możemy rozpiąć hamulec poprzez wyciągnięcie fajki - bez odkręcania linki. W tym celu ściskamy razem oba ramiona hamulca i wyciągamy fajkę z otworu.

Fajka

W przypadku gdy trzeba wyregulować cały hamulec, warto odkręcić linkę hamulcową od szczęki hamulcowej. W ten sposób oba ramiona szczęk zostaną zwolnione z wszelkich naprężeń - pomoże to nam prawidłowo ustawić i wyregulować hamulce w rowerze.

Regulacja ułożenia klocków hamulcowych

Następnie luzujemy śrubę utrzymującą klocek hamulcowy. Dociskamy ramię z klockiem do obręczy w taki sposób, by okładzina ścierna przylegała całą powierzchnią do felgi. Górna krawędź klocka powinna się znajdować ok 1mm od górnej krawędzi obręczy. Gdy dobierzemy ułożenie klocka dokręcamy śrubę. Czynność powtarzamy z drugiej strony.

Regulacja naciągu linki hamulcowej

Kolejną czynnością jaka nam pozostaje to dobranie odpowiedniej odległości w jakiej znajdować się będą klocki względem obręczy. Na początek skręćmy śrubę baryłkową odpowiedzialną za regulację naciągu linki hamulca znajdującą się przy kierownicy.

Śruba baryłkowa

W momencie gdy mamy proste felgi zaleca się by klocki znajdowały się w odległości ok 1-2mm od obręczy. W przypadku gdy koło nie jest zbyt proste - powinniśmy je wycentrować, ale jeżeli nie mamy takiej możliwości dobierzmy odległość klocków w taki sposób aby okładziny nie obcierały nam felgi. Jeżeli wszystko mamy ustawione przykręcamy linkę.

Regulacja napięcia sprężyny powrotnej

Może się zdarzyć, że po użyciu hamulca jedno z ramion odejdzie od obręczy, natomiast drugie pozostanie na miejscu obcierając klockiem o felgę. Oznacza to, że sprężyna powrotna na jednym z ramion jest za bardzo dokręcona a na drugim wręcz przeciwnie - jest niedokręcona. Do regulacji służy mała śruba - zdjęcie poniżej. Musimy tak wyregulować docisk sprężyn powrotnych, aby oba ramiona miały podobne napięcie i równomiernie odchodziły od obręczy po użyciu hamulca.

Sruba regulująca naciąg sprężyny powrotnej

Tagi: serwis roweru konserwacja roweru amortyzator rower

Wasze komentarze

Polub nas na Facebooku

Inne posty z tej kategorii

Nadchodzące wydarzenia