Montaż i regulacja przedniej przerzutki w rowerze

Budowa przedniej przerzutki rowerowej

Z poradnika dowiesz się jak prawidłowo wyregulować przednią przerzutkę. Podpowiemy, kiedy sprzęt należy wymienić, jak prawidłowo zamontować przerzutkę i ją serwisować.

Chcesz być na bieżąco z artykułami? Polub nas:

Przed przystąpieniem do regulacji przedniej przerzutki musimy sprawdzić i ocenić jej stan. Często bywa tak (głównie w modelach najtańszych), że przerzutka źle funkcjonuje z powodu jej złego stanu technicznego - jest np. pokrzywiona.

Decydując się na zakup nowej przerzutki upewnijcie się jaki typ mocowania linki posiadacie. Do wyboru będziemy mieli trzy typy:

  • Top-pull - linka do przerzutki doprowadzana jest od górnej strony ramy.
  • Down-pull - linka doprowadzana jest od dołu ? od strony suportu.
  • Dual-pull - najbardziej uniwersalny typ - obsługuje doprowadzenie górne i dolne.

Montaż przedniej przerzutki

Pierwszą czynnością, jaką w wielu przypadkach musimy wykonać, jest demontaż starej przerzutki. Musimy sprawdzić jaką konstrukcję ma wózek nowej i demontowanej przerzutki. Jeżeli obie posiadają w miejscu łączenia ramion prowadnika śrubę (oznaczona na powyższym zdjęciu) - obejdzie się bez rozkuwania łańcucha. W przypadku tańszych modeli w tym miejscu przeważnie znajdziemy nit - wtedy konieczny będzie demontaż łańcucha.

UWAGA! W momencie, gdy zaistnieje potrzeba rozkuwania łańcucha i nie posiadamy spinki, warto zainwestować i ją kupić. Oszczędzi to nam wielu nerwów (ze skuwaczem w roli głównej) podczas np. czyszczenia łańcucha.

Kolejnym krokiem będzie przykręcenie przerzutki do rury podsiodłowej roweru. Na razie nie skręcamy całości do oporu ? tylko tak, by można było cały mechanizm ustawić względem zębatek korby. W tym momencie musimy również przeprowadzić przez wózek łańcuch i go ponownie skuć (lub spiąć).

Tak przymocowaną przerzutkę musimy ustawić równolegle względem zębatek korby. W nowej przerzutce znajdziecie przymocowaną do wózka naklejkę z obrysem zębatek. Ma ona za zadanie, pomóc prawidłowo dobrać wysokość mocowania przerzutki na ramie roweru. Wzorzec ten najlepiej zastosować względem największej z zębatek. W przypadku, gdy regulujemy przerzutkę, która nie posiada tej naklejki odległość pomiędzy wózkiem a zębatką powinna wynosić ok 2-3 mm.

Po dobraniu prawidłowej wysokości montażu i sprawdzeniu czy przerzutka jest równolegle ustawiona względem korby, dokręcamy przednią przerzutkę do ramy.

Regulacja przedniej przerzutki

Jeżeli zamontowaliśmy nową przerzutkę lub stan obecnie używanej jest w porządku, pozostaje nam jej regulacja. Na początku w tylnej przerzutce zmieniamy przełożenia w taki sposób, aby łańcuch znalazł się na największej koronce. Z przodu umieszczamy łańcuch na najmniejszej tarczy.

W górnej części przerzutki zlokalizowane są dwie śruby - oznaczone literami L i H. Dokręcamy śrubę z oznaczeniem L w taki sposób, aby podczas kręcenia korbą łańcuch znajdował się możliwie blisko prowadnika przerzutki (zdjęcie poniżej), a jednocześnie się o niego nie ocierał. Po takim ustawieniu naciągamy linkę przedniej przerzutki i ja przykręcamy.

Regulacja dolnego zakresu

UWAGA! W wielu manetkach służących do obsługi przedniej przerzutki znajduje się śruba baryłkowa, dzięki której możemy dodatkowo regulować naciąg linki. Przed przykręceniem linki do przerzutki warto zrobić ok. 2-3 obrotów tym pokrętłem. Będziemy mieć wtedy mały zapas jeżeli za mocno lub za słabo naciągniemy linkę.

Następnie musimy wyregulować górny zakres przełożeń przerzutki. W tym celu zrzucamy łańcuch w tylnej części na najniższą koronkę a z przodu zmieniamy biegi tak, aby ustawić łańcuch na największej zębatce. Tym razem będziemy regulować śrubę z oznaczeniem H. Podobnie, jak w przypadku poprzedniej śruby, dokręcamy ją tak, aby zewnętrzna część wózka prawie ocierała się o łańcuch (zdjęcie poniżej). Oba zabiegi zabezpieczą nas przed spadaniem łańcucha poza korbę.

Regulacja górnego zakresu

Po takiej regulacji pozostaje nam sprawdzenie, jak sobie radzi przerzutka przednia w korelacji ze zmianą przełożeń w tylnej. Oczywiście mówimy tu o dopuszczalnej konfiguracji przełożeń, a nie największa tarcza z tyłu i z przodu (tzw. krzyżowanie łańcucha).

W momencie, gdy podczas zmiany przełożeń usłyszymy, że łańcuch zaczyna trzeć o wózek przerzutki, do akcji wkracza śruba baryłkowa, o której wcześniej wspominałem. Musimy tak dopasować naciąg linki, aby wyeliminować nieprzyjemne dźwięki.

Prawda, że proste?

Jeżeli mimo wszystko występują problemy z regulacją przerzutki, należy sprawdzić czy przypadkiem nie za słabo dokręciliśmy linki lub sprawdzić czy na pewno prowadnik jest równolegle ustawiony względem zębatek korby.

Masz problem z tylną przerzutką? Jej regulację znajdziesz w tym artykule: Regulacja tylnej przerzutki w rowerze.

Tagi: przerzutki konserwacja roweru serwis roweru montaż rower

Wasze komentarze

Polub nas na Facebooku