Serwis wolnobiegu

Serwis wolnobiegu

W dzisiejszym poradniku zajmiemy się serwisem wolnobiegu. Pomimo tego, że rozwiązanie to powoli zostaje wyparte przez kasety ciągle możemy je spotkać w rowerach. Jak je serwisować i czego będziemy potrzebować - o tym w naszym poradniku.

Chcesz być na bieżąco z artykułami? Polub nas:

Czego będziemy potrzebować:

  • klucz do wolnobiegu,
  • klucz nastawny (francuski) lub nasadowy nr 24,
  • klucz kołkowy SPA-2 lub punktak (ew gruby gwóźdź) i młotek,
  • smar ŁT-43 do łożysk,
  • dwa pojemniki na dwa rzędy kulek (opakowanie po jogurcie, serku, surówce - czymkolwiek)

Może się przydać ale nie jest konieczne:

  • wąski śrubokręt z magnetyczną końcówką (przydaje się do wyciągania i układania kulek),
  • rozpuszczalnik i szmatka / ręcznik papierowy,
  • bacik do łańcucha

Jak zdjąć wolnobieg, czyli rozpoczynamy demontaż

Cały serwis rozpoczynamy od ściągnięcia koła z roweru. Kolejnym krokiem jest umieszczenie w wolnobiegu klucza do jego odkręcania (zdjęcie poniżej).

Ściąganie wolnobiegu

Wolnobieg odkręcamy w przeciwnym kierunku do ruchu wskazówek zegara. Proces ten nie jest jednak taką prostą czynnością jak może się początkowo wydawać. Wolnobieg nakręcany jest na piastę zgodnie w ruchem wskazówek zegara. W tym samym kierunku kręcimy korbą i łańcuchem podczas jazdy na rowerze. Czynność ta, chcą nie chcąc, powoduje dokręcanie wolnobiegu do piasty.

Jeżeli nie będzie się dało odkręcić zapieczonej części, konieczne będzie użycie imadła, lub zastosowanie dźwigni używając np. "gazrurki" jako przedłużenia. Ja musiałem użyć właśnie tej drugiej opcji (w marketach kupimy metrowy fragment za kilkanaście zł).

Rozkręcamy kasetę z wolnobiegiem

Mamy odkręcony wolnobieg - teraz musimy odkręcić górną nakrętkę zwieńczającą cały wielotryb (zdjęcie poniżej). Na nakrętce znajdują się dwa otwory. Jeżeli posiadamy klucz kołkowy problemu z odkręceniem raczej nie będziemy posiadać, jednak w momencie, gdy go nam brakuje będziemy musieli improwizować.

Odkręcanie nakrętki

Nakrętkę odkręca się w kierunku zgodnym z ruchem wskazówek zegara. Przy użyciu punktaka lub grubszego gwoździa oraz młotka musimy poluzować nakrętkę. Po poluzowaniu całości nie powinniśmy mieć większego problemu z rozkręceniem wolnobiegu.

UWAGA! Przed wykręceniem całej nakrętki połóż wolnobieg na płaskiej powierzchni i go NIE RUSZAJ! Odkręć nakrętkę i przy użyciu śrubokręta wyciągnij pierwszy wianek kulek z górnej części wolnobiegu. Doskonale do tego celu nadaje się śrubokręt z magnetyczną końcówką. Kulki odłóż do jednego z pojemników.

Dopiero teraz można oddzielić obie części wielotrybu od siebie. Radzę to zrobić nad drugim pojemnikiem ponieważ po rozdzieleniu wylecą kolejne kulki - tym razem drugi wianek osadzony niżej.

Konserwacja wolnobiegu

Kolejnym krokiem jest ściągnięcie podkładek znajdujących się na bębenku wewnętrznym. Należy uważać podczas ich demontażu gdyż są one bardzo delikatne. Tak rozebrany wolnobieg musimy wyczyścić z pozostałości starego smaru, a kulki możemy wypłukać w rozpuszczalniku.

Konserwację zaczniemy od bębenka. Nanosimy odrobinę smaru na zapadki. Montujemy wyczyszczone podkładki na swoje miejsce. Następnie większą ilość smaru nakładamy na dolną część naszego stożka, tak aby można było w nim umieścić kulki (zdjęcie poniżej). Teraz pozostaje nam mozolne układanie a w zasadzie "przyklejanie" kulek jedna po drugiej do smaru. Po wszystkim odkładamy bębenek na bok i zabieramy się za korpus z zębatkami.

Miejsca nakładania smaru

Wewnętrzną część ząbków, na której będą pracować zapadki, warto również lekko przesmarować (zdjęcie poniżej). Dzięki temu zabiegowi będziemy mieli cichszy wolnobieg.

Nakładanie smaru na wew część wolnobiegu

Teraz trochę większą ilość smaru nanosimy na wewnętrzną część korpusu, do którego będziemy montować drugi wianek kulek (zdjęcie poniżej). 

Smar pod kulki wolnobiegu

Tak przygotowane elementy nakładamy jeden na drugi uważając by odpowiednio umieścić zapadki i nie zgubić nałożonych wcześniej kulek. Teraz umieszczamy drugi zestaw kulek na wcześniej nałożony smar (zdjęcie poniżej). Tak przygotowany zestaw zamykamy naszą nakrętką od góry pamiętając, że zakręca się ją ruchem przeciwnym do ruchu wskazówek zegara - tak jakbyśmy całość odkręcali.

Montaż kulek łożyskowych

 

Ostatnią czynnością jest nałożenie niewielkiej ilości smaru na gwint piasty i nakręcenie wolnobiegu na koło. Nie musimy mocno dokręcać całości - jedynie do pojawienia się oporu. Jak już wcześniej wspominałem, wolnobieg samodzielnie się dokręci, podczas normalnej jazdy na rowerze.

UWAGA na koniec. Przed końcowym montażem warto się zastanowić nad wykonaniem przy okazji serwisu piasty - skoro i tak całość jest rozebrana na czynniki pierwsze.   

Tagi: serwis roweru konserwacja roweru

Wasze komentarze

Polub nas na Facebooku

Inne posty z tej kategorii