Spinka do łańcucha rowerowego
Spinka do łańcucha rowerowego

Spinka do łańcucha rowerowego

Porady warsztatowe

W tym poradniku dowiesz się co to jest spinka do łańcucha i po co ją stosować. Przedstawimy także krok po kroku jak ją założyć a także jak rozpiąć łańcuch z już założoną spinką.

Każda osoba, która regularnie jeździ na rowerze doskonale zdaje sobie sprawę z tego jak ważnym elementem jest łańcuch. Pokonując kolejne kilometry chcąc nie chcąc, do naszego łańcucha przylepią się drobiny pyłu i piachu. Jeżeli dodamy do tego wątpliwą przyjemność podróżowania w deszczu lub jazdy w błocie (ewentualnie śniegu), możemy być pewni, że nasz łańcuch prędzej czy później będzie się nadawał do czyszczenia.

Jeżeli chcemy porządnie wyczyścić łańcuch będziemy musieli go zdemontować i "wyszejkować" w jakimś rozpuszczalniku. Wszelkie narzędzia do czyszczenia łańcucha wyczyszczą go jedynie powierzchownie. Szejkowanie natomiast wypłukuje cały brud z zakamarków łańcucha, a także usuwa stary smar. Wiąże się to niestety z koniecznością ściągnięcia łańcucha z napędu.

Jeżeli chcesz się dowiedzieć jak czyścić i smarować łańcuch rowerowy zajrzyj do naszego poradnika: czyszczenie i smarowanie łańcucha rowerowego

Możemy go zdemontować na dwa sposoby:

  1. Rozkuwająć łańcuch - zabieg ten jednak dość poważnie osłabia rozkuwane ogniwo, a jak sami wiemy "łańcuch jest tak mocny, jak jego najsłabsze ogniwo".
  2. Zastosowanie spinki do łańcucha.

Osobiście doradzam zastosowanie drugiej opcji, czyli zakupu i montażu spinki. Ułatwi to proces demontażu i co najważniejsze, nie niszczy łańcucha.

Spinka również może nam się przydać na trasie, np. w momencie, gdy zerwie nam się łańcuch. Wystarczy wymienić zerwane ogniwo na spinkę i po kłopocie. Usprawni również wszelkie akcje serwisowe, które są związane z demontażem łańcucha, np. wymiana przerzutki przedniej lub tylnej.

Sami widzicie jak wszechstronne zastosowania posiada spinka do łańcucha.

Na co zwrócić uwagę wybierając spinkę

Podczas wyboru spinki należy zwrócić uwagę na rzędowość naszego tylnego napędu. Inna spinka będzie pasować do łańcuchów obsługujących kasety 7-8 rzędowe, które są szersze, a inna do napędów 9 czy 10 rzędowych. W tych modelach łańcuchy są zdecydowanie węższe, więc spinka też będzie musiała posiadać inny rozmiar.

Kolejnym elementem, na który musimy zwrócić uwagę jest producent spinki. Najbezpieczniej dobrać spinkę do producenta łańcucha. Posiadając łańcuch np. firmy SRAM to spinka tego samego producenta będzie najlepszym rozwiązaniem. Osobiście nie spotkałem się z sytuacją, w której spinka nie pasowała do łańcucha ponieważ oba elementy były wykonane przez różnych producentów, ale słyszałem opinie, że tego sytuacje występują.

Jak sprawdzić jakiego producenta łańcuch posiadamy - oczyśćmy bok ogniwa i odczytajmy jego nazwę.

Montaż spinki

Decydując się na montaż spinki należy usunąć jedno ogniwo i w jego miejsce założyć spinkę.

Przyjrzyjmy się spince. Składa się ona z dwóch prawie identycznie wyglądających elementów: płytki z powiększonymi otworami oraz wystającymi sworzniami. Każdy ze sworzni posiada nacięcie przebiegające przez jego cały obwód. Otwór w płytce natomiast w połowie jest gładki a w połowie posiada żłobienie, które idealnie pasuje w nacięcie na sworzniu. Poniżej dla zobrazowania przedstawiam krok po kroku proces montowania i zapinania spinki.

Montaż spinki

Demontaż, rozpinanie łańcucha ze spinką.

Demontaż jest odwróceniem czynności montażowej - łatwo powiedzieć, już trochę trudniej wykonać. Najprostszym sposobem demontażu spinki jest skorzystanie z pomocy kombinerek. Chwytamy ogniwo po przekątnej (zdjęcie poniżej) i ściskamy. Sworznie przesuną się do szerszej części oczka, dzięki czemu nastąpi rozpięcie spinki.

Demontaż spinki

Logo wydawcy

Komentarze (0)

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu. Bądź pierwszą osobą!

Napisz nowy komentarz

Najnowsze wpisy

-
-
Ultramaraton

Czarne Serce

-
Ultramaraton

Lajkonik

-
-
-
-
Ultramaraton

Sudovia Gravel