Zestaw naprawczy do naprawy dętek
Zestaw naprawczy do naprawy dętek

Łatanie dętki w rowerze, czyli naprawa przebitej dętki

Porady ogólne Porady wyprawowe

Każdemu rowerzyście prędzej czy później zdarzy się złapać przysłowiową gumę. W momencie, gdy wzięliśmy ze sobą zapasową dętkę nie ma większego problemu. Demontujemy koło wymieniamy przebitą dętkę, zakładamy koło i w drogę. Część rowerzystów jednak, zamiast zapasowej dętki zabiera ze sobą jedynie komplet do łatania dętek rowerowych. To właśnie dla nich przygotowaliśmy poniższy poradnik.

Dziś dowiecie się w jaki sposób wykorzystać zestaw naprawczy tak by pozbyć się problemu i załatać przebitą dętkę.

Jeżeli interesuje was co powinniście mieć podczas każdej przejażdżki rowerowej (oprócz zestawu naprawczego) zajrzyjcie także do naszych poradników "co zabrać ze sobą na rower" oraz "co zabrać na jednodniową wycieczkę rowerową"

Łatki i klej do dętek, czyli co nam będzie potrzebne by załatać przebitą dętkę

W przypadku, gdy nie posiadamy zapasowej dętki lub ją wcześniej zużyliśmy możemy się posłużyć zestawem naprawczym do dętek. W jego skład (przeważnie) wchodzą:

  • łatki do dętek
  • klej do dętek (wulkanizacyjny)
  • łyżki do demontażu opony (w zależności od zestawu łyżki mogą być na wyposażeniu lub nie)
  • papier ścierny lub inny element, który służy do zmatowienia powierzchni dętki

Tego typu zestaw można skompletować samodzielnie. Jednak podczas dobierania sprzętu musimy zwrócić uwagę na jakość kompletowanych elementów. Najlepiej wcześniej popytać znajomych, ew. sprzedawców bądź serwisantów co polecają. Dowiedzcie się, które łyżki nie pękają, który klej najlepiej trzyma i nie jest jednorazowego użytku. Oszczędzi to wam dodatkowej frustracji podczas próby pozbycia się zaistniałego problemu.

Gotowe zestawy mają tę zaletę, że wraz z potrzebnymi narzędziami dostajemy opakowanie zbiorcze. Dzięki temu wszystko mamy w jednym miejscu. Niestety z jakością wykonania i trwałością poszczególnych elementów zestawu bywa różnie. Klej po pierwszym użyciu wysycha, łyżki pękają - miało być tanio, więc jest...

Lokalizowanie nieszczelności w dętce

Tu w zależności od tego, w jakim miejscu złapaliśmy gumę mamy dwie możliwości:

  1. Poszukać “zbiornika” wodnego, dzięki któremu zlokalizujemy dziurę w dętce. Kałuże, sadzawki lub staw to idealne rozwiązanie, jednak będąc w środku lasu może być z tym ciężko.
  2. Druga możliwość - uzbroić się w cierpliwość i poszukać dziury w dętce korzystając z “magii” wzroku i słuchu. Najlepiej dopompować dętkę i nasłuchiwać skąd uchodzi powietrze.

Po zlokalizowaniu dziury w dętce bierzemy element ścierny i przecieramy kilka razy miejsce, w którym znajduje się dziura. Musimy "zmatowić" ten fragment dętki.

Matowienie dętki w miejscu przebicia

Lekko poszarpana i tym samym bardziej porowata powierzchnia dętki lepiej zwiąże klej z łatką.

Jak przykleić łatkę na dętkę

Na początek musimy nałożyć trochę kleju na miejsce, w którym znajduje się dziura. Kleju nie nakładamy zbyt dużo - cienka warstwa na powierzchni dętki w zupełności wystarczy. Tak przygotowaną dętkę odstawiamy na ok 5 minut (możemy ją przewiesić przez ramę). W tym czasie klej odrobinę zmatowieje i rozpuści gumę dętki, dzięki czemu całość lepiej się zwulkanizuje.

Nakładanie kleju na przebitą dętkę

Pora na przygotowanie łatki. Po wyciągnięciu łatki ściągamy folię (przeważnie aluminiową), która zabezpiecza jedną ze stron łatki. Przeźroczystą folię znajdującą się na łatce zostawimy.

Pora nałożyć klej na łatkę. Nakładamy go od strony, na której wcześniej znajdowała się folia zabezpieczająca (pomarańczowa strona łatki). Ile nałożyć kleju? Podobną warstwę do tej, którą nałożyliśmy na dętkę.

Łatka przed i po nałożeniu kleju

W przypadku łatki również możemy chwilę odczekać by klej odrobinę przeschnął. Następnie łączymy ze sobą obie powierzchnie. Mocno dociskamy łatkę do dętki.

Naprawa przebitej dętki

Po 2-3 minutach dociskania pora założyć dętkę z powrotem pod oponę. Lekko pompujemy dętkę - tak by nabrała kształtu. Sprawdzamy czy nie uchodzi powietrze - jeżeli nie - umieszczamy dętkę w oponie. Napompowana dętka lepiej się układa w oponie i nie ma tendencji do wypadania. Po nałożeniu opony “ugniatamy” ją na całym obwodzie, by całość się jeszcze bardziej ułożyła.

Pozostaje nam już tylko mocno napompować naprawioną dętkę tak by ciśnienie dodatkowo docisnęło łatkę do dętki. W ten sposób dokończymy proces wulkanizacji.

Zakładamy koło i kontynuujemy naszą podróż.

Na co warto zwrócić uwagę podczas naprawy dętki?

Na początek powinniśmy ustalić przyczynę przebicia dętki. Może to być gwóźdź, drut lub inny ostry przedmiot, na który najechaliśmy kołem. Niestety czasami dziura w dętce może być spowodowana innymi czynnikami, takimi jak:

  • “Snake” czyli dziury przypominające ukąszenie węża. Powstają one na skutek zbyt niskiego ciśnienia w oponie. Wjeżdżając np. na krawężnik opona i dętka zostają dociśnięte do obręczy. Dętka znajdująca się pomiędzy krawężnikiem i obręczą najczęściej zostaje przedziurawiona. Jak temu zaradzić? Sprawdźmy na oponie jakie jest minimalne ciśnienie i dopompujmy powietrza, gdy nie mamy go zbyt wiele.
  • Ostry przedmiot wewnątrz opony. Zdarza się, że do wewnętrznej części opony dostaje się np. kamyk z ostrymi krawędziami. To również może mieć miejsce, gdy mamy zbyt niskie ciśnienie w oponie. Opona nie przylega równomiernie do obręczy, dzięki czemu tego typu “obiekt” może się przedostać do środka. Taki przedmiot będzie "piłować" fragment dętki w efekcie czego otrzymamy dziurę. Jak temu zaradzić? W momencie, gdy musimy załatać przebitą dętkę sprawdźmy czy tego typu przedmiot nie pozostał wewnątrz opony.
  • Szprycha. W momencie gdy samodzielnie centrujemy koła może się zdarzyć, że zbyt mocno dokręcimy jedną ze szprych. Odstająca do wnętrza obręczy szprycha również będzie dziurawiła nam dętkę. Większość producentów rowerów zakłada specjalne taśmy, które powinny zabezpieczyć dętkę przed tego typu sytuacjami. Zdarza się jednak, że szprycha przebije taśmę a następnie dętkę. Podobnie jak w przypadku powyżej przed założeniem naprawionej dętki sprawdźmy, czy winowajcą nie jest któraś ze szprych.

Alternatywne metody łatania dętek i zabezpieczania przed złapaniem “kapcia”

Łatki rowerowe samoprzylepne - na rynku oprócz klasycznych łatek znajdują się również samoprzylepne łatki rowerowe. Ich zaletą jest niewątpliwie krótszy czas poświęcony na łatanie przebitej dętki.

Dętka nieprzebijalna - wynalazek firmy foss. Dętka wykonana ze specjalnego tworzywa, które da się przebić jednak nie towarzyszy temu obniżenie ciśnienia w oponie. Materiał, z którego wykonana jest dętka “uszczelnia” powierzchnię wokół przedmiotu, który przebił dętkę. Dzięki temu powietrze nie uchodzi a rowerzysta może dalej kontynuować podróż. Sama naprawa jest również dość prosta. Wystarczy źródło ognia - przypalamy miejsce, w którym nastąpiło przebicie a materiał sam się zwulkanizuje.

Uszczelniacz do dętek - jest to specjalny płyn, który wpuszczamy do wnętrza dętek przed ich montażem. Płyn ten cały czas przelewa się wewnątrz dętki, gdy podróżujemy rowerem. W momencie, gdy nastąpi przebicie płyn wypełnia powstałą dziurę, dzięki czemu dętka samoczynnie zostaje załatana. Jedna uwaga - szczelina nie może być większa niż 3mm.

Opaski zabezpieczające przed przebiciem - są to specjalne opaski zakładane pomiędzy oponę i dętkę. Opaski wykonane są z dość sztywnego tworzywa, dzięki czemu nawet, gdy przebijemy oponę dętka pozostanie nietknięta.

Logo wydawcy

Komentarze (1)

  • Kierowca z bombowca
    Kierowca z bombowca
    o 30.09.2020
    Bardzo dobry przewodnik. Opis klejenia przedstawiony jest czytelnie i zrozumiale. Gdyby informacje te były zawarte w instrukcji dołączanej do łatek...

Napisz nowy komentarz

Najnowsze wpisy

-
Ultramaraton

Czarne Serce

-
Ultramaraton

Lajkonik

-
-
-
-
Ultramaraton

Sudovia Gravel

-
Ultramaraton

Ułan 600