Czyszczenie i smarowanie łańcucha rowerowego
Czyszczenie i smarowanie łańcucha rowerowego

Czyszczenie i smarowanie łańcucha rowerowego

Porady warsztatowe

W dzisiejszym poradniku skupimy się na czyszczeniu i smarowaniu łańcucha rowerowego. Zabieg ten potrafi w znaczący sposób wydłużyć czas jego życia jak i pozostałych elementów układu napędowego roweru (korba, kaseta, kółka tylnej przerzutki).

Czyszczenie łańcucha rowerowego

Rozpoczniemy od tej brudniejszej czynności, czyli czyszczenia łańcucha. Na początek musimy zadecydować, którą metodę czyszczenia wybierzemy. Do wyboru mamy w zasadzie dwie metody:

  1. Czyszczenie łańcucha przy użyciu specjalnego urządzenia do czyszczenia łańcucha
  2. Szejkowanie - płukanie łańcucha np. w benzynie ekstrakcyjnej

Metoda pierwsza - użycie urządzenia do czyszczenia łańcucha rowerowego.

Na rynku jest wielu producentów produkujących tego typu "maszynki". Sposób działania wszędzie jest taki sam:

  • do urządzania wlewamy płyn (najczęściej dostarczany przez producenta), który spełnia funkcję rozpuszczalnika
  • otwarte urządzenie montujemy na łańcuchu
  • zamykamy wieczko maszynki
  • kręcimy korbą, aby łańcuch przeszedł przez zestaw szczotek zamieszczonych wewnątrz

Przyrząd jest dość wygodny w użyciu (nie wymaga demontażu łańcucha), jednak posiada pewne wady. Po pierwsze cena. Aby stać się posiadaczem takiej maszynki musimy się liczyć z wydatkiem rzędu kilkudziesięciu złotych. Kolejna wada to sposób działania. Niestety podczas procesu czyszczenia, płyn który szczotkami przenoszony jest na łańcuch wydostaje się poza obudowę, "chlapiąc" wokoło (warto mieć podłożoną ścierkę). Ostatnim minusem jest skuteczność działania - czyścimy łańcuch powierzchownie i raczej nie dostaniemy się do wszystkich zakamarków takich jak np przestrzeń pomiędzy rolką a sworzniem.

Metoda szejkowania, czyli płukanie łańcucha w rozpuszczalniku.

Jest to metoda znacznie tańsza jednak trzeba się trochę napracować by przeprowadzić cały proces czyszczenia - musimy ściągnąć łańcuch z roweru. Do tego celu możemy użyć skuwacza i rozkuć łańcuch lub rozpiąć łańcuch przy pomocy wcześniej zamontowanej spinki.

O tym po co i jak zamontować spinkę możecie przeczytać w tym wpisie - spinka do łańcucha rowerowego.

Po zdemontowaniu łańcucha wkładamy go najlepiej do plastikowej butelki (koniecznie z dużym otworem). Zalewamy całość rozpuszczalnikiem (np. benzyną ekstrakcyjną) na dosłownie kilka centymetrów. Zakręcamy butelkę i rozpoczynamy "szejkowanie". Po zakończonym procesie wyciągamy łańcuch z butelki. Brudnego roztworu nie wylewamy - brud z łańcucha osiądzie na dnie a rozpuszczalnik będziemy mogli przelać do drugiej butelki i użyć ponownie.

Wyciągnięty łańcuch możemy przetrzeć ręcznikiem papierowym lub szmatką, ewentualnie odczekać chwilę aż rozpuszczalnik odparuje. Ta metoda również posiada wady. Jak już wcześniej wspominaliśmy jest czasochłonna - musimy zdemontować łańcuch, wypłukać go i ponownie założyć. Czeka nas brudna robota - na 100 procent, ubrudzimy się brudnym i tłustym łańcuchem - podczas całego procesu warto więc użyć gumowych rękawiczek. Na koniec - pracujemy przeważnie ze żrącymi i łatwopalnymi substancjami, które nie pachną zbyt ładnie. Warto w takim momencie przeprowadzić czyszczenie w dobrze wentylowanym pomieszczeniu lub na świeżym powietrzu.

W przypadku czyszczenia łańcucha watro dodatkowo przeczyścić korbę i kasetę a także dwie mniejsze zębatki tylnej przerzutki. Powinniśmy się im szczególnie przyjrzeć - potrafi się tam osadzić naprawdę wiele brudu, który wpływa na szybkość i precyzyjność zmiany przełożeń.

Smarowanie łańcucha rowerowego

Po wyczyszczeniu i ponownym założeniu łańcucha pozostaje nam już tylko jego nasmarowanie. W wielu poradnikach serwisanci wręcz polewają łańcuch olejem. Szczerze mówiąc nie ma to większego sensu - wystarczy jednorazowo zakroplić każde z ogniw łańcucha. Pozostałe elementy łańcucha powinny pozostać suche - mniej elementów wyłapie pył i brud podczas jazdy.

Zakraplanie olejem pojedynczego ogniwa łańcucha

Aby trochę uskutecznić smarowanie warto ustawić łańcuch w najbardziej skrajnych przełożeniach, czyli jednocześnie najmniejsze lub największe koronki z przodu i tyłu.

UWAGA! Na takim ustawieniu przełożeń nie powinniśmy jeździć. To ustawienie podajemy wyłącznie w celach serwisowych!

Ustawienie łańcycha w skrajnych przełożeniach

W takim ułożeniu łańcuch jest dość mocno wygięty na boki przez co nanoszony olej będzie miał ułatwiony dostęp do sworznia.

Po zakropleniu każdego ze sworzni powinniśmy zakręcić kilka razy korbą tak by obracające się rolki wstępnie rozprowadziły smar. Tak przygotowany łańcuch pozostawiamy na minimum godzinę aby olej dokładnie "spenetrował" cały obszar sworznia. Czas ten powinien być zależny od gęstości stosowanego oleju - im gęstszy tym dłuższego czasu będzie potrzebował by dostać się do wszelkich szczelin. Po tym okresie powinniśmy zetrzeć nadmiar oleju z zewnętrzych powierzchni łańcucha przy użyciu szmatki lub ręcznika papierowego.

Jaki smar / olej do łańcucha?

Na temat doboru smaru do łańcucha można napisać pracę magisterską. W rowerowym środowisku można wyróżnić dwie szkoły związane z doborem środka smarującego:

  1. Wybór smaru uzależniony jest od warunków, w których jeździmy.
  2. Warunki są nieistotne - konieczne jest jedynie zaopatrzenie się w dobry smar.

Prawda jest taka, że jazda z użyciem jakiegokolwiek smaru jest lepsza (i cichsza) niż jeżdżenie bez.

W pierwszym wypadku dobrym pomysłem będzie zaopatrzenie się w co najmniej dwa rodzaje oleju. W dni słoneczne będziemy strosować olej przeznaczony do warunków suchych. W przypadku deszczowego lata lub typowo mokrych pór roku (zima, wiosna) lepszym rozwiązaniem będzie stosowanie olejów przeznaczonych do pracy w mokrych warunkach - nie zostaną tak szybko wypłukane przez wodę.

Drugie rozwiązanie jest bardziej uniwersalne, jednak trzeba kontrolować co jakiś czas stopień zabrudzenia łańcucha oraz sprawdzać czy oleju nie trzeba uzupełnić (chociaż to najczęściej sami usłyszymy w trakcie jazdy).

Nie należy natomiast stosować smarów stałych (towotu), czy też popularnego smaru w sprayu jakim jest WD-40. Do smaru stałego bardzo szybko przyklei się piach i pył dzięki czemu podczas jazdy będziemy słyszeć dźwięk mielonego "kruszywa", natomiast WD-40 nadaje się do wypłukiwania i usuwania brudu - do smarowania już mniej, ponieważ bardzo szybko spływa i znika ze smarowanych powierzchni.

Jakiego producenta smar kupić?

Na rynku panuje dość duża konkurencja i wielu producentów testuje i wdraża coraz to nowsze rozwiązania. Każdy z was może samodzielnie spróbować i metodą "organoleptyczną" dobrać najbardziej optymalne rozwiązanie dla siebie. Dobrym pomysłem jest również odpytanie znajomych lub wyszukanie np. na forach propozycji czym smarować łańcuch.

Na dobry początek możemy doradzić sprawdzone rozwiązania - Finish Line dla suchych lub mokrych warunków lub bardziej uniwersalny olej marki Rohloff. Cieszą się one dobrą opinia wśród rowerzystów i doskonale spełniają swoją docelowa funkcję.

Logo wydawcy

Komentarze (0)

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu. Bądź pierwszą osobą!

Napisz nowy komentarz

Najnowsze wpisy

-
-
Ultramaraton

Czarne Serce

-
Ultramaraton

Lajkonik

-
-
-
-
Ultramaraton

Sudovia Gravel