Jak kupić rower i nie przepłacić
Jak kupić rower i nie przepłacić (źródło: freeimages.com)

Jak kupić rower i nie przepłacić

Porady ogólne

Każdy, kto interesuje się tematyką rowerową, prędzej czy później stanie przed koniecznością zakupu lub wymiany roweru. W miarę rozwoju biznesu rowerowego w Polsce, rowery stają się coraz bardziej zaawansowane, lepiej wyposażone, ale również droższe. Jak więc uniknąć przepłacenia podczas zakupu i wybrać rower, który spełni nasze oczekiwania?

Cały proces związany z zakupem roweru można sprowadzić do trzech zasadniczych etapów:

  1. Wybór typu roweru — na początku musimy zdecydować, jaki rodzaj roweru spełni nasze potrzeby. Czy będzie to rower szosowy, gravelowy, miejski, trekkingowy, górski, czy może chcemy go używać do zjazdów downhillowych? Po wyborze typu, przechodzimy do kolejnego etapu.
  2. Dobór rozmiaru ramy — dobór odpowiedniego rozmiaru ramy to kluczowy etap. Źle dobrana rama może zrujnować przyjemność z jazdy. Przed zakupem, sprawdźmy, jaki rozmiar ramy jest nam potrzebny. Unikajmy impulsywnych decyzji - takie podejście może się w dłuższej perspektywie czasu zemścić.  
  3. Zakup roweru...

Zakup roweru jest uzależniony od tego, jaki aktualnie posiadamy budżet. Najlepiej kupować po sezonie, gdy sklepy starają się pozbyć starszych modeli z magazynów. Jeżeli dobrze poszukamy, to może się uda znaleźć rower, który będzie nam pasować pod względem wzoru i koloru oraz będzie posiadał właściwy rozmiar ramy. Oczywiście wymaga to poświęcenia odrobiny czasu, ale w dobie internetu na pewno pomocne okażą się portale aukcyjne, grupy na FB, porównywarki cenowe czy sklepy internetowe. Jest to o tyle wygodne, że całość wykonujemy z domu — jedyną wadą tego rozwiązania jest to, że widzimy zdjęcie roweru, które zostało obrobione do celów sprzedażowych.  

Pamiętajcie — przed i po sezonie zawsze możemy się jeszcze potargować ze sprzedawcą lub wynegocjować np. dodatkowe akcesoria, lub wysyłkę w cenie roweru. 

Kupując sprzęt w sezonie rowerowym już takiej siły przebicia (jeżeli chodzi o obniżkę ceny) nie będziemy mieli, co nie znaczy, że nie warto próbować — a nóż kupimy rower taniej lub otrzymamy jakiś gratis? W sezonie, a zwłaszcza na jego początku można przebierać w ofertach i na pewno dobierzemy coś pod siebie. Niestety cena będzie też nieco wyższa, jednak czasami niektóre sklepy/producenci organizują promocje lub proponują np. raty 0%, z odroczoną płatnością itp. Warto się rozejrzeć na portalach rowerowych (w tym na portalach producentów rowerów) lub popytać na forach, grupach na FB czy ktoś nie słyszał o jakiejś promocji.

Kolejną grupą oszczędności, to rower używany. Jeżeli będziemy mieć szczęście, możemy kupić naprawdę dobrą "używkę". Wiadomo, będzie on już trochę sfatygowany i niektóre jego elementy składowe mogą wymagać wymiany, jednak coś za coś. Oczywiście tutaj pierwsze skrzypce grają portale aukcyjne, ale nie należy się ograniczać tylko do nich. Można również popytać wśród znajomych czy ktoś nie chce sprzedać lub nie zna kogoś, kto chce sprzedać rower. Ostatnio bardzo popularne są tematyczne grupy na portalach społecznościowych.

Jak już wspominaliśmy na początku, kupując rower, koniecznie trzeba sprawdzić jaki rozmiar ramy będzie pasować do wzrostu kupującego. W stacjonarnym sklepie sprzedawcy pomogą Ci dobrać rozmiar roweru. Na aukcjach i w sklepach internetowych w większości przypadków jesteśmy zdani na siebie.

Ścieżek wyboru jest wiele — od nas i od naszego zaangażowania (i portfela rzecz jasna) zależy, którą drogę wybierzemy, by stać się posiadaczem wymarzonych dwóch kółek.

Można także spróbować kupić rower na promocjach w marketach — osobiście odradzamy. Często niska cena idzie w parze z niską jakością podzespołów. Sprawdzajmy, jaki osprzęt jest montowany w rowerze i raczej unikajmy rowerów, w których zamontowano części, których nie znajdziemy w sklepach rowerowych.

Podsumowując, w każdej ścieżce zakupowej są wady i zalety. Rower nowy zapewnia pewność jakości, ale kosztuje. Rower używany to niższy koszt, ale istnieje ryzyko ukrytych problemów. Rower ze starej kolekcji to kompromis między ceną a jakością. Wybór zależy od naszych preferencji i budżetu.

Poniżej zestawiamy wady i zalety poszczególnych ścieżek wyboru. Jeżeli o czymś zapomnieliśmy, wrzućcie opinie w komentarzach — całość uzupełnimy dla potomnych.

Rower nowy:
Zalety:

  • produkt nowy na gwarancji
  • wybieramy kolor, rozmiar ramy, czasami też osprzęt (w zależności od sklepów/producentów)
  • "wsiadamy i jedziemy" - w nowych rowerach po końcowym skręceniu i regulacji rower jest gotowy do użycia.

Wady:

  • cena - im lepsza konfiguracja tym więcej musimy zapłacić
  • naprawdę rzadko, ale jednak - rower może posiadać wady produkcyjne, których nie było widać na pierwszy rzut oka

Rower używany:
Zalety:

  • niższa cena
  • możliwe, że w założonym budżecie kupimy rower lepszej marki, a co się z tym wiąże i z lepszym osprzętem

Wady:

  • tak naprawdę nie wiemy, ile dany rower przeszedł podczas eksploatacji i jaki jest stan jego podzespołów. Trzeba wrócić uwagę na to, czy rama roweru nie jest skrzywiona. Najprościej to sprawdzić na przykładzie tylnego koła — czy jest prosto osadzone, czy też nie. Oczywiście koło może być również scentrowane lub krzywo zamontowane jednak da nam to już wstępny pogląd.
  • kolor i rozmiar ramy mamy z góry narzucony
  • może (ale nie musi) się okazać, że po zakupie będziemy musieli trochę doinwestować by na rowerze dało się jeździć

Rower ze "starej" kolekcji:
Zalety:

  • niższa cena (czasami można się jeszcze potargować)
  • tak jak w przypadku rowerów nowych - wsiadamy i jedziemy
  • dostajemy produkt nowy - prosto z pudełka

Wady:

  • nie zawsze będziemy mieli do wyboru kolor i rozmiar ramy - są to przeważnie ostatnie egzemplarze, więc dostaje się to co aktualnie sprzedawcy mają na stanie
Logo wydawcy

Komentarze (0)

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu. Bądź pierwszą osobą!

Napisz nowy komentarz

Najnowsze wpisy

-
Ultramaraton

Wisła 1200

-
Ultramaraton

Wisełka 500

-
Ultramaraton

Sudety Divide

-
Ultramaraton

Carpatia Divide

-