Mierzenie zużycia łańcucha rowerowego

Mierzenie zużycia łańcucha rowerowego

Pokonując na rowerze kolejne kilometry, nasz łańcuch poddawany jest różnym naprężeniom - głównie przez jazdę na niewłaściwie dobranych przełożeniach (np. największa koronka z przodu i z tyłu) i ich zmianę. Łańcuch dodatkowo ściera się na skutek tarcia elementów składowych i warunków w jakich pracuje cały układ. Wszystkie te czynniki powodują, że z biegiem czasu odkształca się i wydłuża, czyli mówiąc najprościej zużywa. Kiedy i dlaczego należy go wymienić na nowy - tego dowiecie się z poniższego poradnika.

Chcesz być na bieżąco z artykułami? Polub nas:

W nowym łańcuchu rowerowym odległość pomiędzy środkami sąsiadujących ze sobą sworzni wynosi 0,5 cala (12,7 mm). Na skutek wymienionych wcześniej czynników ta odległość potrafi się zwiększyć powodując niewłaściwe ścieranie się zębatek w kasecie i korbie.

Budowa łańcucha

Jak to działa? W momencie, gdy łańcuch jest bardzo zużyty jego rolki (pierścienie znajdujące się na sworzniach) zaczynają wykorzystywać, jako punkt podparcia, coraz wyżej położone fragmenty zębów. Te jako węższe i cieńsze szybciej się ścierają. W efekcie, łańcuch zaczyna nam przeskakiwać, ponieważ zęby stają się coraz płytsze.

Możemy temu zapobiec i sprawdzić stopień zużycia łańcucha. Do wyboru mamy trzy warianty:

  1. suwmiarka
  2. przymiar do łańcucha
  3. gwóźdź :)

Suwmiarka

Jeżeli posiadasz w domu suwmiarkę (ewentualnie linijkę), możesz zmierzyć czy łańcuch jeszcze da radę czy należy go wymienić. Jak już wcześniej wspomniałem "w nowym łańcuchu rowerowym, odległość pomiędzy środkami sąsiadujących ze sobą sworzni wynosi 0,5 cala (12,7 mm)". Jeżeli łańcuch się wydłużył/rozciągnął odległość pomiędzy kolejnymi sworzniami będzie większa od zadanej. Niestety na jednym ogniwie różnica może być tak nikła, że jej po prostu nie zauważymy. Wydłużenie łańcucha najlepiej zmierzyć na dłuższym odcinku, np. na 10 ogniwach. Taki fragment powinien mieć długość 127mm. Graniczna wartość kwalifikująca łańcuch do wymiany to rozciągnięcie o 1% (w takim wypadku 10 połączonych ze sobą ogniw ma długość: 128mm). Po osiągnięciu tej wartości następuje ścieranie zębatek w korbie i kasecie.

Przymiar do łańcucha

W sklepach rowerowych możemy znaleźć przyrząd do mierzenia zużycia łańcucha - tzw. przymiar. Kosztuje on kilkanaście złotych i pozwala w krótkim czasie określić kondycję łańcucha. Zasada działania jest stosunkowo prosta. Przymiar to nic innego jak  fragment blaszki z wystającymi bolcami i oznaczeniami 0.75 i 1.0 (zdjęcie poniżej).

Przymiar do łańcucha

Jeżeli część przymiaru z oznaczeniem 0.75 nie mieści się pomiędzy ogniwami - możemy dalej spokojnie jeździć. W przypadku, gdy całość bez problemu wchodzi pomiędzy ogniwa oznacza to, że łańcuch wydłużył się o 0,75% swojej wartości i najwyższy czas go wymienić.

Kolejnym krokiem będzie odwrócenie przymiaru i kontrola oznaczeniem 1.0 - jeżeli przymiar nie mieści się - do wymiany mamy jedynie łańcuch. Jeżeli natomiast wchodzi cały - prawdopodobnie do wymiany będziemy również mieli korbę i/lub kasetę.

Gwóźdź

To raczej w formie ciekawostki z przymrużeniem oka :P Wbijamy gwóźdź do framugi, ściany - czegokolwiek co jest w miarę proste i długie. Na gwóźdź zakładamy NOWY łańcuch i zaznaczamy na naszym "przymiarze" długość nowego łańcucha. Podczas każdej czynności, związanej z demontażem łańcucha, nakładamy go na gwóźdź i sprawdzamy jego długość - obliczamy czy jest już dłuższy o min 0.75% otrzymując informację czy już jest do wymiany czy z powrotem umieszczamy go w układzie napędowym.

Oczywiście najlepszym i najbardziej miarodajnym sposobem pomiaru zużycia łańcucha jest ten z suwmiarką. Jednak w przypadku przymiaru do łańcucha, nie musimy się brudzić i wynik mamy w kilka sekund. Nie jest on może aż tak dokładny jak suwmiarka, ale daje nam ogólny pogląd na to czy czeka nas wydatek czy jeszcze nie.

Taka przestroga na przyszłość: ktoś kiedyś opowiadał, że poprosił serwisanta o wymianę łańcucha, ponieważ się wydłużył. W odpowiedzi usłyszał: "usuniemy jedno ogniwo..." takich serwisów wam nie życzę.

Jak zawsze zapraszamy do dyskusji w komentarzach - jakie są wasze doświadczenia i pomysły na sprawdzenie stanu zużycia łańcucha.

Tagi: łańcuch rower konserwacja roweru

Wasze komentarze

Polub nas na Facebooku

Inne posty z tej kategorii