Regulacja amortyzatora przedniego w rowerze - SAG

Ustawienie SAG'u w amortyzatorze przednim w rowerze

W dzisiejszym poradniku przestawimy jak prawidłowo ustawić SAG w przednim amortyzatorze rowerowym. Cały proces regulacji i ustawienia SAG’u przedstawimy na przykładzie amortyzatora powietrznego RST Aerial30 Air. 

Chcesz być na bieżąco z artykułami? Polub nas:

Czym jest SAG i co oznacza ten skrót?

Najprościej rzecz ujmując jest to wstępne ugięcie amortyzatora pod ciężarem rowerzysty (z pełnym ekwipunkiem). Jego wartość podaje się w jednostkach procentowych.

Dzięki prawidłowemu ustawieniu SAG’u nasz amortyzator będzie prawidłowo reagować nie tylko na nierówności terenu w postaci wybrzuszeń, ale także na wszelkiego rodzaju zagłębienia (dzięki ugięciu “ujemnym”). Taka regulacja amortyzatora gwarantuje nam, że nasze przednie koło niezależnie od topografii terenu będzie w stanie utrzymywać stały kontakt z podłożem.

Ustawienie SAG w amortyzatorze

Wielkość SAG’u zależy od dyscypliny, którą uprawiamy lub stylu w jakim jeździmy. Inne ustawienia będzie miał amator jeżdżący po lesie a inne osoba uprawiająca kolarstwo grawitacyjne (np. downhill). Ogólnie rzecz biorąc (o ile producent nie zalecił inaczej w instrukcji obsługi) przyjmuje się, że wartość wstępnego ugięcia dla poszczególnych dyscyplin jest następująca:

  • XC 10-20%
  • AM, FR, DH 20-30%

Co to oznacza? Załóżmy, że skok naszego amortyzatora wynosi 100mm a my jesteśmy osobami, które co najwyżej uprawiają Cross Country (XC). W zależności od naszych preferencji po zajęciu wygodnej pozycji w rowerze górna goleń amortyzatora powinna się “schować” w zakresie od 10-20mm.

Jak prawidłowo ustawić SAG w amortyzatorze?

Na początek musimy zaopatrzyć się w narzędzia niezbędne do ustawienia SAG’u w amortyzatorze. Będą to:

  • amortyzator :P
  • pompka do amortyzatorów z nanometrem
  • plastikowa opaska zaciskowa (chyba, że nasz amortyzator jest wyposażony w gumowy o-ring na jednym z goleni)
  • ekwipunek, który zabierasz standardowo ze sobą na rower (wraz z odzieżą i butami)

Pierwszą czynnością jaką wykonujemy jest mierzenie rzeczywistego skoku amortyzatora. W tym celu montujemy opaskę zaciskową na górnej goleni amortyzatora lub korzystamy z o-ringa zamontowanego przez producenta.

Umieszczamy nasz “punkt odniesienia” mniej więcej w połowie goleni.

Ustawienie opaski na górnej goleni amortyzatora

Podłączamy pompkę do zaworu w amortyzatorze i spuszczamy całe powietrze tak, aby górna goleń zjechała możliwie najniżej (przeważnie do momentu wyczucia oporu).

Spuszczanie powietrza w amortyzatorze

Następnie zaczynamy pompować komorę powietrzną do momentu gdy górna goleń się wysunie mniej więcej do wartości początkowej (ok 80-90 PSI).

Mała uwaga - gdy rozpoczynamy pompować radzę odsunąć głowę od kierownicy - podczas pompowania goleń wysuwa się skokowo i można nieopatrznie dostać kierownicą w głowę.

Pompowanie amortyzatora

Otrzymana odległość pomiędzy dolną golenią a naszą opaską/o-ringiem to rzeczywisty skok amortyzatora.

Pomiar rzeczywistego skoku amortyzatora

Posiadając wartość skoku amortyzatora i znając nasz styl jazdy będziemy mogli wyliczyć wartość wstępnego ugięcia.

W naszym wypadku jest to połączenie XC i zwykłej turystyki więc przyjęliśmy, że ugięcie na poziomie 20% będzie wartością najbardziej optymalną. Po pomiarach skok w testowanym amortyzatorze wynosi 100mm, więc nasz amortyzator powinien się ugiąć na ok 20mm.

Regulacja amortyzatora z ekwipunkiem

Po założeniu całego ekwipunku siadamy na rowerze (przyda się asekuracja drugiej osoby lub np. ściany) i przybieramy pozycję jak do jazdy. Chodzi o równomierne rozłożenie ciężaru na rowerze. W momencie, gdy nasz amortyzator ugnie się pod naszym ciężarem “zaznaczamy” jego położenie opaską/o-ringiem zsuwając je do uszczelki kurzowej. Następnie ostrożnie schodzimy z roweru (tak aby opaska nie zmieniła swego położenia) i mierzymy wysokość na jaką schowała się goleń.

Ustawienie SAG'u w amortyzaorze

Jeżeli wartość ugięcia będzie zbyt wysoka należy dopompować komorę powietrzną a jeżeli zbyt niska upuszczamy trochę powietrza. Czynność powtarzamy do momentu osiągnięcia wymaganego ugięcia amortyzatora.

Po zakończonej regulacji pozostaje nam jedynie demontaż pompki i założenie kapsla chroniącego zawór. Przed odkręceniem pompki warto odkręcić dodatkowe pokrętło służące do dociskania zaworu spustowego. Dzięki temu nie nastąpi gwałtowne rozprężenie komory powietrznej.

Demontaż pompki z amortyzatora

Regulacja amortyzatora przedniego ze sprężyną.

W przypadku amortyzatorów ze sprężyną stalową cały proces regulacji wygląda dość podobnie. Różnica jest taka że zamiast elementu tłumiącego w postaci powietrza mamy do dyspozycji sprężynę. Nie mamy też możliwości "wyliczenia" skoku amortyzatora - potrzebna jest specyfikacja i jej musimy się trzymać.

W tym przypadku proces regulacji sprowadza się do doboru odpowiedniego naprężenia sprężyny przy użyciu pokrętła (+/-). W momencie, gdy zakres regulacji nie pozwala na ustawienie odpowiedniego SAG’u konieczna będzie wymiana sprężyny na twardszą lub bardziej miękką.

Tagi: amortyzator

Wasze komentarze

Polub nas na Facebooku