Polski rowerzysta martwi się o swoje bezpieczeństwo

Rowerzysta i bezpieczeństwo

Młody mężczyzna, mieszkaniec wielkiego miasta, który na dwóch kółkach jeździ niemal codziennie - tak wygląda statystyczny polski rowerzysta według wyników badania Stowarzyszenia "Zdrowy-Rower.pl". Twórcy kampanii "150 cm" zwracają uwagę, że amatorzy rowerów w Polsce są bardzo świadomi zarówno korzyści, jak i problemów wynikających z użytkowania jednośladów. Największym z nich jest niski poziom bezpieczeństwa na drogach.

Chcesz być na bieżąco z artykułami? Polub nas:

Aż 53% ankietowanych jeździ na rowerze niemal codziennie. Jednoślad służy im głównie jako środek transportu (45,7%), jednak nie brakuje również tych, którzy na rower wsiadają by wzmocnić swoją kondycję fizyczną (19,6%) lub przyjemnie spędzić czas (18,5%). Wśród Polaków wciąż najpopularniejsze są rowery górskie (jeździ na nich 35,7% respondentów), turystyczne (16%) i miejskie (13,8%).

Rowerzyści dbają o to, by uchronić swoje jednoślady przed kradzieżą. Jeśli mogą, to po dotarciu do celu zostawiają rower na zewnątrz, przypinając go do stojaka. 32,6% robi to, gdy można go przypiąć za ramę, 26% zawsze, 10% tylko wtedy, gdy stojak jest widoczny z lokalu. To, czy lokalizacja jest dostosowana do potrzeb rowerzystów ma dla respondentów duże znaczenie (64,3%). Wybierając lokal, kierują się tym, czy posiada on np. stojak (80%), monitoring (66%) czy wiatę rowerową (39%).

Rowerzyści, niestety, nie znają wielu takich miejsc. A szkoda, ponieważ powinno na tym zależeć chociażby właścicielom punktów gastronomicznych. Rowerzyści są bardzo oddaną grupą osób. Kiedy wiedzą, że mają możliwość bezpiecznego pozostawienia roweru, istnieje duże prawdopodobieństwo, że wrócą do tego miejsc - mówi Adam Osuch, ze stowarzyszenia Zdrowy-Rower.pl

Zagrożenia na drodze

Kradzież roweru to tylko jedna z obaw, którą współdzielą polscy rowerzyści. Zdecydowana większość z nich (61,9%) nie czuje się bezpiecznie podczas jazdy po ulicy. Zgodnie z przepisami, jeśli rowerzyści nie dysponują drogą dla rowerów, powinni poruszać się po jezdni (z wyjątkami ujętymi w ustawie), w innym wypadku grozi im mandat. Amatorzy dwóch kółek obawiają się przede wszystkim zachowań kierowców (89%) oraz nadmiernej prędkości innych pojazdów (44%). Niedostatecznie przygotowana infrastruktura stanowi zagrożenie w oczach 30,8% ankietowanych.

Wśród zachowań kierowców, które budzą największy niepokój rowerzystów jest niedotrzymanie odległości podczas wyprzedzania (87%), nadmierna prędkość (59,6%) czy zajeżdżanie drogi (56,4%). Co ciekawe, większość respondentów jest również kierowcami samochodów - prawo jazy posiada 64,5% z nich.

To utwierdza nas w przekonaniu, że prowadzona przez nas kampania edukacyjna ?150 cm dla rowerzysty? ma sens i jest bardzo ważna. Wyniki badania mocno pokazują jak bardzo cyklista boi się wyprzedzanego samochodu. Dlatego w tym roku zintensyfikujemy działania, podejmowane w ramach kampanii. Mamy ponad 30 tysięcy naklejek z logo "150 cm dla rowerzysty", które rozdystrybuujemy po całej Polsce. Już w tej chwili mamy dużo zgłoszeń, jednak liczymy, że do jesieni liczba punktów, w których będzie można dostać naszą naklejkę przekroczy setkę  - dodaje Adam Osuch.

Naklejki będą dystrybuowane w sklepach partnerskich KROSS, który w tym roku oficjalnie wspiera kampanię społeczną "150cm dla rowerzysty" oraz podczas wydarzeń rowerowych na terenie całego kraju.

Działać wspólnie

Bycie rowerzystą to nie tylko okazjonalne pokonywanie niewielkich dystansów na dwóch kółkach. To również uczestnictwo w wydarzeniach, tworzonych dla rowerzystów. Aż 65% ankietowanych wzięło udział w tego typu imprezie przynajmniej raz w ciągu roku. Ponadto 91% respondentów deklaruje, że lubi przebywać w miejscach, gdzie znajdują się inni rowerzyści. To oznacza, że wśród wielbicieli dwóch kółek istnieje potrzeba wspólnotowości i budowania relacji wokół "rowerowania". Najlepiej czują się w grupie. 93% respondentów przyznaje, że wśród ich znajomych są osoby, które często jeżdżą na rowerze. To właśnie z nimi ankietowani najczęściej wybierają się na kilkudniowe wycieczki rowerowe (29,1%), rzadziej z partnerem/partnerką (10,6%) czy rodziną (5,8%).

Raport - rowerzyści w polsce

Jak przeprowadzono badania

Profil polskiego rowerzysty

Rodzaj roweruBezpieczeństwoBezpieczeństwoBezpieczeństwoBezpieczeństwoMax dystans w ciagu jednego dnia

Tagi: rower oświetlenie

Wasze komentarze