Rodzaje wentyli rowerowych
Wentyl - jeden z najbardziej istotnych elementów branych pod uwagę podczas zakupu nowej dętki. W chwili obecnej na rynku mamy dostęp do trzech (najpopularniejszych) typów wentyli:
- Dunlop - zwany wentylem rowerowym
- Schrader lub AV - zwany potocznie wentylem samochodowym lub auto
- Presta - zwany również wentylem francuskim
Który wybrać? Wybór nie jest oczywisty ponieważ zależy od średnicy otworu jaki posiadamy w naszej obręczy.
W przypadku, gdy jest to wąskie oczko wybór jest jeden - Presta. Obręcze z mniejszymi otworami możemy spotkać głównie w rowerach szosowych. Podczas jazdy szosówką powstają dość duże drgania i naprężenia na obręczy a otwór w pewien sposób osłabia całą felgę, stąd konieczność zastosowania jak najmniejszego otworu.
W przypadku obręczy stosowanych w rowerach górskich materiału wokół otworu jest na tyle dużo, że można zastosować wentyle o większej średnicy bez obawy o trwałość felgi. Posiadając rower górski, możemy się pokusić o lekkie rozwiercenie otworu by zmieścić wentyl innego typu, jednak jest to dość ryzykowne zadanie i raczej niepolecane.
W momencie, gdy nasz otwór jest większy, mamy większy wybór. Lata jazdy na rowerze pozwoliły nam przetestować wspomniane typy wentyli i wybrać najbardziej uniwersalny. Jeżeli tylko istnieje taka możliwość, wybierajmy dętkę z wentylem samochodowym (Schraderem). Jest to najbardziej popularny typ wentyli. Ma jedną zasadniczą zaletę - możemy go napompować oprócz zwykłej pompki także pompką samochodową czy kompresorem na stacji benzynowej (przydatne zwłaszcza, gdy trzeba dopompować koło w trakcie jazdy).
Oczywiście, jeżeli w domu posiadamy pompkę rowerową, która służy do obsługi wentyli typu Dunlop lub Presta a nie chcemy jej wymieniać na nową, to tutaj mamy do wyboru dwie opcje. Kupujemy dętkę pod konkretny typ pompki, lub inwestujemy dodatkowo w przejściówkę na zawór samochodowy.
Na co jeszcze zwrócić uwagę podczas wyboru wentyla? Na jego długość. W nowszych rowerach coraz częściej montuje się obręcze stożkowe. Są one trwalsze, sztywniejsze i wyglądają bardziej nowocześnie - stąd ich popularność. Niestety przez swoją budowę konieczny staje się montaż dłuższych wentyli (przeważnie 40mm). Krótszy wentyl może z takiej felgi wystawać na tyle płytko, że nie będziemy w stanie napompować koła.
Jest jeszcze jedna bardzo ważna rzecz, na którą należy zwrócić uwagę podczas wyboru dętki. Dotyczy to głównie wentyli samochodowych - starajmy się wybrać taki model, który ma nagwintowany cały kołnierz/kominek i dołączony do wentyla pierścień. Skąd taka sugestia? Wentyle, które nie posiadają gwintowania maja tendencję do "chowania się" w feldze w sytuacji, gdy z dętki ujdzie powietrze, np. po dłuższym nieużywaniu roweru. Dodatkowo luźny wentyl podczas pompowania zwykłą ręczną pompką wygina się mimowolnie na boki. Niby nic, ale przez tego typu zabieg po pewnym czasie użytkowania urwał mi się wentyl, w momencie, gdy chciałem dopompować koło.
Rozmiar
Dobierając dętkę do roweru musimy sprawdzić jaki rozmiar ma nasza opona. Dopiero po określeniu rozmiaru będziemy w stanie dobrać prawidłową dętkę.
Przykład. Opona ma rozmiar 26 x 2.1 cala (2.1 to szerokość opony).
Dla danego typu opony optymalnym rozmiarem będzie dętka, która będzie dopasowana do szerokości 2.1 cala. Na rynku bardzo popularne jest podawanie przedziałów rozmiarowych, w których dętka będzie dobrze pasować np. 26 x 1.75 - 26 x 2.5 lub wymienienie każdego rozmiaru z osobna. Jeżeli dętka posiada oznaczenie naszej szerokości opony, będzie doskonałym rozwiązaniem. Pamiętajmy - im szersza opona, tym dętka musi się bardziej rozciągnąć by wypełnić całą przestrzeń wewnątrz opony.
Każda firma produkująca dętki podaje tego typu informacje na swoich opakowaniach, więc nie powinno być problemu z doborem. Jeżeli jest to wersja bez opakowania, pytajcie o rozmiar sprzedawcę. Źle dobrana dętka może wyrządzić więcej szkód niż pożytku (z wybuchem włącznie).
Zastosowanie, przeznaczenie
Kolejną istotną kwestią będzie przeznaczenie naszego roweru. W momencie, gdy uprawiamy kolarstwo grawitacyjne, konieczne będzie zastosowanie dętek, które są do tego celu przystosowane. Są one grubsze i potrafią wytrzymać większe skoki ciśnienia. W rowerach szosowych dętki są dużo węższe, ale też muszą wytrzymać dużo większe ciśnienie, np. 7-8 atmosfer.
Waga
To chyba ostatnia rzecz, na którą możemy zwrócić uwagę. W przypadku, gdy użytkownikowi roweru zależy na jego jak najniższej masie, to dętki są elementem, na którym można zaoszczędzić kilkadziesiąt gramów. Lżejsze dętki są troszkę droższe od standardowych, ale różnica w wadze jest również dość znaczna.
Mamy nadzieję, że powyższe informacje okażą się przydatne i wasze zakupy w tym zakresie będą w pełni świadome.
Komentarze (1)
Tomek
o 12.12.2021