Artykuł został zaktualizowany dnia 23 listopada 2024 roku, aby uwzględnić najnowsze informacje.
Przygotowanie do regulacji
Zanim przystąpisz do regulacji, upewnij się, że wszystkie elementy układu działają poprawnie:
- Sprawdzenie linek i pancerzy:
- Jeśli są zużyte (zardzewiałe, przetarte, uszkodzone), wymień je.
- Zabrudzone linki przesmaruj olejem teflonowym. Jeśli smarowanie nie pomaga, konieczna jest wymiana.
- Stan napędu:
- Upewnij się, że kaseta i łańcuch są czyste i nie zużyte. Nadmiernie zużyty łańcuch może utrudniać regulację.
- Narzędzia:
Przydatne będą:- Stojak serwisowy (opcjonalnie, ale bardzo ułatwia pracę - zobacz, dlaczego warto w niego zainwestować).
- Śrubokręt krzyżakowy (do regulacji śrub H i L).
- Klucz imbusowy lub płaski (do mocowania linki).
Podstawowe ustawienia – przygotowanie przerzutki
- Ustawienie manetki i łańcucha:
- Na manetce ustaw najniższy bieg (najmniejsza koronka kasety).
- Łańcuch umieść na najmniejszej koronce kasety i największej z przodu.
- Luzowanie linki:
- Poluzuj śrubę mocującą linkę w przerzutce. Dzięki temu jej napięcie nie wpłynie na wstępne ustawienia.
Regulacja zakresów przerzutki
Regulacja ograniczników ruchu wózka przerzutki jest kluczowa, aby napęd działał poprawnie. Śruby te oznaczone są literami:
- H (High) – ogranicza ruch w stronę najmniejszej koronki kasety.
- L (Low) – ogranicza ruch w stronę największej koronki kasety.
1. Regulacja śruby H:
Rozpocznij od dolnego zakresu - do tego celu służy śruba oznaczona literą H. Kręć śrubą do momentu, w którym kółka w wózku przerzutki znajdą się w jednej linii z najmniejszą koronką kasety. Upewnij się, że łańcuch nie trze o żadną z krawędzi wózka przerzutki. Zwolnioną i nieprzykręconą dotąd linkę zamontuj (chwilowo) na luźno w przerzutce.
Zanim ją przykręcisz, zostaw trochę zapasu używając śrub baryłkowych. Standardowo znajdują się one przy przerzutce i/lub przy manetce a czasem w obu lokalizacjach. Na początek skręć baryłkę do oporu (tak by nie było luzu pomiędzy baryłką a przerzutką/manetką), a następnie wykręć ją o jakieś 2-3 obroty.
Dla wyjaśnienia - robisz to po to, by mieć możliwość podciągnięcia lub popuszczenia linki, gdy ją za mocno lub słabo naciągniesz (zdjęcie poniżej).
2. Regulacja śruby L:
Mocno naciągnij i przykręć linkę. Następnie wrzuć łańcuch na największą zębatkę tylnej korby/wolnobiegu i na najmniejszą tarczę korby z przodu. Rozpocznij kręcenie śrubą z oznaczeniem L. Różnica jest taka, że teraz kółeczka w wózku muszą znajdować się równo z największą tylną koronką. (zdjęcie poniżej).
Po wstępnej regulacji zmieniaj kolejno biegi i sprawdzaj, czy łańcuch prawidłowo przechodzi pomiędzy kolejnymi koronkami.
Kręć korbą i zmieniaj biegi na manetce, obserwując, jak łańcuch przechodzi przez koronki:
- Jeśli łańcuch nie przeskakuje na wyższą koronkę, wykręć baryłkę regulacyjną (zwiększając napięcie linki).
- Jeśli łańcuch przeskakuje za daleko lub trze o wózek, wkręć baryłkę.
Sprawdzenie działania pod obciążeniem
Po wstępnej regulacji zdejmij rower ze stojaka i przetestuj napęd podczas jazdy. Pod obciążeniem przerzutka może działać inaczej niż na stojaku. W trakcie jazdy:
- Jeśli biegi zmieniają się z opóźnieniem, delikatnie wykręć baryłkę.
- Jeśli łańcuch przeskakuje lub trze, wkręć baryłkę.
Dodatkowe wskazówki
- Konserwacja napędu: Regularne czyszczenie i smarowanie łańcucha oraz przerzutki zwiększa ich żywotność i poprawia działanie.
- Kontrola kompatybilności: Upewnij się, że kaseta, przerzutka i manetka są ze sobą kompatybilne.
- Wymiana zużytych elementów: Zużyty łańcuch lub kaseta mogą uniemożliwić precyzyjną regulację.
Typowe problemy podczas regulacji tylnej przerzutki i ich rozwiązania
Podczas regulacji tylnej przerzutki możesz natknąć się na różne problemy. Poniżej znajdziesz listę najczęstszych usterek i sposoby ich rozwiązania:
Łańcuch nie wskakuje na wyższą zębatkę kasety
- Przyczyna: Zbyt małe napięcie linki lub brudne lub uszkodzone linki i pancerze.
- Rozwiązanie: Wykręć baryłkę regulacyjną przy manetce (zwiększ napięcie linki). Rób to stopniowo, testując zmianę biegu po każdym obrocie. Jeśli to nie pomaga, sprawdź stan linki i pancerzy. W przypadku uszkodzeń lub zabrudzeń wymień je na nowe.
Łańcuch przeskakuje na dwie zębatki zamiast jednej
- Przyczyna: Zbyt duże napięcie linki.
- Rozwiązanie: Wkręć baryłkę regulacyjną przy manetce (zmniejsz napięcie linki).
Łańcuch ociera o wózek przerzutki
- Przyczyna: Niewłaściwe ustawienie śrub H lub L lub przerzutka jest przekrzywiona (np. hak przerzutki jest skrzywiony).
- Rozwiązanie: Sprawdź i wyreguluj śruby H i L, aby kółka prowadzące przerzutki były idealnie w jednej linii z odpowiednią koronką kasety. Jeśli problem nie znika, sprawdź, czy hak przerzutki nie jest skrzywiony. Jeśli tak, wyprostuj go za pomocą narzędzia do prostowania haka lub udaj się do serwisu.
Łańcuch spada z najmniejszej zębatki na ramę
- Przyczyna: Śruba H jest zbyt mocno wykręcona, co pozwala przerzutce na przesunięcie się za daleko na zewnątrz.
- Rozwiązanie: Wkręć śrubę H, aby ograniczyć ruch przerzutki w kierunku najmniejszej koronki.
Łańcuch spada z największej koronki na szprychy
- Przyczyna: Śruba L jest zbyt mocno wykręcona, co pozwala przerzutce na przesunięcie się za daleko w stronę szprych.
- Rozwiązanie: Wkręć śrubę L, aby ograniczyć ruch przerzutki w kierunku największej koronki.
Łańcuch skacze na boki na poszczególnych zębatkach
- Przyczyna: Źle ustawiona przerzutka lub zużyte elementy napędu (kaseta, łańcuch, kółka przerzutki).
- Rozwiązanie: Sprawdź poprawność ustawienia śrub H i L oraz napięcia linki. Oceń stan kasety i łańcucha. Jeśli są zużyte (np. zęby kasety mają ostry kształt lub łańcuch jest rozciągnięty), wymień je.
Łańcuch nie wraca na mniejszą zębatkę po zmianie biegu na manetce
- Przyczyna: Zbyt małe napięcie linki lub linka lub pancerze są zabrudzone lub uszkodzone.
- Rozwiązanie: Wyreguluj napięcie linki, lekko wkręcając baryłkę regulacyjną. Jeśli problem nie ustępuje, sprawdź stan linki i pancerzy, a w razie potrzeby wymień je.
Przerzutka działa poprawnie na stojaku, ale nie pod obciążeniem
- Przyczyna: Niedostateczne napięcie linki lub przerzutka jest źle ustawiona, co ujawnia się dopiero pod obciążeniem.
- Rozwiązanie: Wykręć baryłkę regulacyjną przy manetce o pół obrotu i przetestuj działanie napędu podczas jazdy. Upewnij się, że śruby H i L są poprawnie ustawione.
Przerzutka nie działa na wszystkich biegach (np. nie sięga największej lub najmniejszej koronki)
- Przyczyna: Niewłaściwe ustawienie śrub H lub L lub linka jest zbyt luźna lub zbyt napięta.
- Rozwiązanie: Sprawdź ustawienie śrub H i L. Dostosuj ich pozycje tak, aby przerzutka mogła swobodnie przesuwać się w pełnym zakresie kasety. Wyreguluj napięcie linki baryłką regulacyjną.
Przerzutka nie pracuje płynnie na poszczególnych przełożeniach
- Przyczyna: Brak precyzyjnej regulacji lub linka lub pancerze są zabrudzone.
- Rozwiązanie: Dokładnie wyreguluj przerzutkę za pomocą baryłki regulacyjnej, delikatnie ją wykręcając lub wkręcając, aż biegi zaczną działać płynnie. W razie potrzeby wymień linkę i pancerze.
Uszkodzony hak przerzutki
- Przyczyna: Uderzenie, np. podczas transportu lub upadku roweru.
- Rozwiązanie: Sprawdź prostotę haka przerzutki. Jeśli jest skrzywiony, użyj narzędzia do jego prostowania lub udaj się do serwisu.
Podsumowanie
Regulacja tylnej przerzutki to proces wymagający precyzji, ale z pomocą powyższych wskazówek każdy rowerzysta może sobie z nim poradzić. Kluczowe elementy to odpowiednie przygotowanie, ustawienie śrub H i L oraz precyzyjny naciąg linki. Dzięki temu Twój napęd będzie działał płynnie, co pozwoli cieszyć się każdą jazdą
Jeżeli masz problem z przednią przerzutką jej regulację znajdziesz w tym artykule: Jak wyregulować przednią przerzutkę w rowerze.
Komentarze (0)
Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu. Bądź pierwszą osobą!