Jakich narzędzi będziemy potrzebować do odkręcania suportu
Przed przystąpieniem do demontażu suportu warto się zaopatrzyć w dwa dodatkowe klucze, bez których cała operacja po prostu się nie nie uda. Pierwszym narzędziem jest klucz do ściągania korby (ściągacz do kobr) a drugim klucz do odkręcania suportu (zdjęcie poniżej). W tym poradniku za przykład posłuży nam suport na kwadrat. Analogicznie będzie wyglądać wymiana suportu typu Octalink. W przypadku pozostałych typów suportów procedura montażu/demontażu wygląda troszkę inaczej i będzie związana z zakupem innych kluczy. Dlatego przed wymianą suportu dowiedz się jaki wkład suportowy posiadasz i jaki ściągacz oraz klucz będzie Ci potrzebny.
Ponadto przydadzą nam się jeszcze:
- klucz francuski
- smar
- klucz do śrub mocujących korbę na suporcie (w zależności od sposobu montowania będzie to imbus lub śruba na klucz nasadowy).
- suwmiarka (jeżeli nie wiemy jaki rozmiar suportu jest nam potrzebny)
Dobieranie lub mierzenie rozmiaru suportu
Jak sprawdzić w jakim rozmiarze potrzebny jest nam nowy suport? Na początek musimy zmierzyć jaką szerokość ma mufa suportu. Do tego celu możemy użyć suwmiarki, bądź w ostateczności linijki. Najbardziej popularne rozmiary mufy suportu to 68 mm lub 72 mm. Jest to pierwszy rozmiar, który jest nam potrzebny. Z drugim wymiarem może być trochę więcej zachodu?
W przypadku gdy posiadamy markową korbę (Shimano, Sram, Accent) musimy odszukać jej model a następnie na stronie producenta, sprawdzić długość osi suportu. Rozmiar ten jest szczególnie istotny, ponieważ zakup suportu z krótszą bądź dłuższą osią może skutkować tym, że korby będą nam uderzać o ramę podczas pedałowania bądź będzie nam ciężko wyregulować przednią przerzutkę ponieważ całość będzie za bardzo odstawać od ramy.
W przypadku, gdy nie wiemy jaki model korby posiadamy, bądź nie potrafimy określić producenta, konieczne będzie zmierzenie długości osi suportu za pomocą suwmiarki. Niektórzy producenci umieszczają również oznaczenie rozmiaru na wewnętrznej części suportu (ta która znajduje się w mufie).
Tak czy inaczej, będziemy musieli zdemontować korbę a potem wymontować suport.
Odkręcamy korbę mocowaną na kwadrat / octalink
Na początek musimy odkręcić śruby mocujące korby. W zależności od korby i firmy bądź sklepu (który nam składał rower), do wyboru będziemy mieli dwa typy mocowania:
- imbus
- klasyczna śruba
W przypadku śrub imbusowych, będziemy potrzebować klucza imbusowego w rozmiarze T50 (najczęściej), natomiast w przypadku śruby - klucza nasadowego nr. 14. Można również kupić ściągacz do korb, który jest zintegrowany z "kluczem nasadowym" (zdjęcie poniżej).
Po odkręceniu śrub zabezpieczających wkręcamy ściągacz w gwint znajdujący się w korbie. Po jego nakręceniu używając np. klucza francuskiego wkręcamy trzpień, który nam "wypchnie" korbę z osi suportu.
Odkręcanie suportu
Przed odkręceniem suportu warto się dowiedzieć lub delikatnie odkręcając sprawdzić jakie gwinty posiada nasza mufa/suport. Niestety różni producenci potrafią stworzyć rozwiązania specjalnie pod siebie, dzięki czemu doczekaliśmy się różnych standardów. Skupimy się jednak na dwóch, które są najbardziej popularne:
- Włoski (ITAL) - z obu stron prawe gwinty (dla muf o szerokości 70 mm)
- Brytyjski (BSA) - z lewej strony prawy gwint a z prawej strony lewy (dla muf o szerokościach 68-73 mm)
Występuje jeszcze standard francuski jednak jest on mało popularny.
Dla wyjaśnienia:
- Prawa i lewa strona są rozróżniane z punktu widzenia osoby kierującej (siedzącej) - czyli prawa strona znajduje się od strony "zębatek".
- Gwint prawy to taki, który zakręcamy zgodnie z ruchem wskazówek zegara i odkręcamy w kierunku przeciwnym.
- Lewy gwint przykręcamy w kierunku przeciwnym do ruchu wskazówek zegara i odkręcamy zgodnie z jego ruchem.
Do odkręcania suportu potrzebny będzie klucz, o którym już wspominałem na początku. Nakładamy klucz na suport i w zależności od gwintu jaki posiadamy odkręcamy stary suport.
Montaż nowego suportu i składanie całości
Montaż suportu to nic innego jak powtórzenie wyżej wymienionych czynności w odwrotnej kolejności. Przed wkręceniem warto nałożyć odrobinę smaru na gwinty w mufie.
Bardziej problematyczne może być ponowne wciśnięcie korb na oś suportu, dlatego przed nałożeniem na oś również warto nałożyć trochę smaru.
Komentarze (6)
Morgan Jones
o 27.03.2018bikeground
o 27.03.2018Patryk Sawicki
o 27.03.2018fajny bylby opis samego rozmontowania suportu na czynniki pierwsze ;)
bikeground
o 27.03.2018R9rondo
o 27.03.2018Trzeba mieć imadło, odklejacz do łożysk, praskę i nowe łożyska i teraz średniej jakości łożyska to koszt 40 zł para, + czas na wymianę i narzędzia które tanie nie są.
Natomiast nowy support to koszt od 10 do 30 zł ( kwadrat) czyli z finansowego punktu widzenia taka zabawa nie ma sensu.
Tomasz
o 30.06.2019