„Niezależnie od tego, czy na Meridzie ucieka kolarz w Tour de France, czy rowerzysta z korku w polskim mieście, kibicujemy im równie mocno” – czytamy w katalogu 2017 Merida Polska. Znajduje to odzwierciedlenie w nowej kolekcji Meridy dostosowanej do różnych potrzeb, z którą można się zapoznać na www.rowerymerida.pl. Najliczniej reprezentowany segment stanowią w niej rowery górskie, wśród których najważniejszymi nowościami są premierowe wersje znanych hardtaili Big.Nine i Big.Seven. Łączy je ten sam kształt ramy i wiele szczegółowych rozwiązań. Rowery zaprezentowane po raz pierwszy podczas tegorocznego wyścigu Pucharu Świata XC w Albstadt zbierają świetne recenzje testerów opiniotwórczych mediów rowerowych. Najlżejsza wersja nowej Meridy Big.Nine waży zaledwie 8,5 kg, jednak premierową odsłonę hardtaila wyróżnia także wysoki komfort, duża sztywność, a nawet aerodynamika.
Wszystkie zmiany wprowadzone do nowego modelu odpowiadają trendowi widocznemu w cross country, by czuć się z rowerem jedną całością – mówi o nowym modelu Gunn-Rita Dahle Flesjaa, najbardziej utytułowana zawodniczka w historii MTB.
Idealne zespolenie z rowerem, a także większe bezpieczeństwo i precyzję prowadzenia zapewnia nowoczesna geometria ramy. W porównaniu do swego poprzednika, nowy Big.Nine ma zauważalnie dłuższy zasięg, ostrzejszy kąt podsiodłowy, łagodniejszy kąt główki ramy i krótszy mostek. Zmianom geometrii towarzyszy wykorzystanie wielu innowacyjnych rozwiązań. Należą do nich m.in. 30,9-mm sztyca, która zapewnia wysoki komfort w połączeniu ze specjalnym ukształtowaniem górnych rur tylnego trójkąta i wykorzystaniu lnianego biowłókna wplecionego w strukturę karbonu. Sztywność i przyspieszenie zwiększa w premierowym modelu nowy standard suportu BB92, istotne korzyści zapewnia w nim również nowy 148-mm standard piast (Boost). Dodaje on 6 mm szerokości w porównaniu do tradycyjnych tylnych piast, dzięki czemu szerzej rozstawione kołnierze piasty pozwalają zbudować sztywniejsze koło, a wynikające z wykorzystania standardu Boost krótsze dolne rury tylnego trójkąta poprawiają zwinność roweru. Rura dolna i podsiodłowa w nowej Meridzie Big.Nine są bardzo zbliżone do aerodynamicznie zoptymalizowanych rur szosowych modeli Reacto i Scultura. Mniejszy opór powietrza może zapewnić przewagę nad rywalami np. podczas maratonów MTB. Wśród 21 modeli Big.Nine na szczególną uwagę zasługuje nie tylko wersja Team, ale również m.in. karbonowy Big.Nine 7000 z osprzętem i hamulcami Shimano XT czy aluminiowy Big.Nine 500 z nowym osprzętem Shimano Deore/SLX Shadow 2x10.
Sprawdzone fulle
Miłośnicy cross country i maratonów MTB znajdą w nowej kolekcji Merida Polska odpowiedniego partnera nie tylko wśród hardtaili. Spragnioną szybkości alternatywę stanowi Ninety-Six, którego odmłodzona wersja miała premierę w ubiegłym roku. Świetna kinematyka tego modelu odpowiada dominującemu w najważniejszych światowych wyścigach napędowi 1x11. W sezonie 2017 w modelach Ninety-Six, podobnie jak w hardtailach Meridy, zastosowano nowy 148-mm standard piast (Boost), który zwiększa sztywność boczną i wzmacnia koło. Dodatkowo nowy asymetryczny design tylnego trójkąta zwiększa sztywność ramy Ninety-Six o 10% w stosunku do ramy z kolekcji 2016. Ninety-Six jest dostępny w kolekcji 2017 z kołami 29” oraz 27,5”, w wersjach karbonowych, aluminiowych i hybrydowych.
W kategorii rowerów z pełnym zawieszeniem Merida polega w nowym sezonie także na znanych rowerach One-Forty i One-Twenty. Pierwszy z nich, o 140-mm skoku zawieszenia, zapewnia dobre zachowanie na zjazdach, podjazdach i ścieżkach. Gotowość One-Forty do jazdy All Mountain zwiększają obręcze przystosowane do bezdętkowych rozwiązań, sztyca typu dropper post czy sztywne osie w obu kołach. Zwolenników górskiej frajdy może również zainteresować znany model ścieżkowy Meridy – One-Twenty. W sezonie 2017 będzie on w Polsce dostępny w wypełnionej nowinkami technologicznymi wersji karbonowej 7.7000/9.7000 oraz trzech wersjach aluminiowych. Wszystkie z nich łączy m.in. 130-mm przedni widelec i tylne zawieszenie Float Link z „pływającym” amortyzatorem o skoku „120 mm+”, sztywne osie w obu kołach, wewnętrzne prowadzenie przewodów czy duże wyjście linki ułatwiające obsługę przewodów prowadzonych wewnątrz dolnej rury. One-Twenty, podobnie jak Ninety-Six, jest dostępny z dwoma rozmiarami kół: 29” i 27,5”. Gamę górskich rowerów Merida uzupełniają damskie hardtaile Juliet dostępne z kołami 27,5” oraz 26”, a także modele Matts przeznaczone dla osób rozpoczynających przygodę z MTB.
Tarcze dają przewagę
Najważniejszą szosową nowość w kolekcji 2017 Meridy stanowi Scultura Disc. Rower, którego premiera odbyła się przed tegorocznym wyścigiem Paryż-Roubaix, wzbudził zachwyt wielu najważniejszych kolarskich i rowerowych mediów świata. Wśród osób, które miały już okazję przetestować nowość Meridy, powszechna jest zmiana nastawienia do hamulców tarczowych w szosówce.
Gdy po raz pierwszy usłyszałem o tym, że hamulce tarczowe mają trafić do peletonu, miałem trochę obaw. Kiedy jednak wypróbowałem Sculturę Disc na trasie, zmieniłem zdanie. Myślę, że tarcze dają przewagę. Czas reakcji jest z nimi dużo krótszy, to istotne nie tylko podczas wyścigów, ale także w ruchu ulicznym. Gdy kontrolujesz swoje hamulce, kontrolujesz swój rower – mówi Marko Kump, kolarz Lampre-Merida. – Gdy tylko ludzie będą mieli okazję przejechać się na rowerze szosowym z hamulcami tarczowymi, trudno im będzie wrócić do szosówki z hamulcami szczękowymi – uważa Patrick Laprell z działu badawczo-rozwojowego Meridy.
Do podstawowych korzyści wynikających z zastosowania w Sculturze Disc 160-mm hamulców tarczowych należy stała siła hamowania niezależnie od warunków pogodowych, szczególnie zauważalna w deszczu. Perfekcyjna modulacja pozwala hamować przy użyciu zaledwie dwóch palców i łatwo kontrolować moc hamowania. Tarczówki znacznie skracają czas reakcji, co może być istotne m.in. w ruchu drogowym. Obręcze kół nie są poddawane siłom znanym z hamulców szczękowych, nie ma więc ryzyka ścierania czy rozwarstwienia obręczy. Tarcze usuwają także ryzyko pęknięcia dętek, np. podczas intensywnego hamowania na ostrych zjazdach.
Szosowe bogactwo wyboru
Scultura Disc zapewnia również wiele korzyści wynikających z zastosowanych w niej szczegółowych rozwiązaniach. Jednym z nich jest Disc Cooler, czyli efektywny system chłodzący, który odprowadza nadmiar ciepła i zwiększa bezpieczeństwo, nie dopuszczając do nadmiernego nagrzewania się hamulca. Wśród innych drobnych, lecz istotnych udoskonaleń w Sculturze Disc można wymienić możliwość zastosowania szerszego ogumienia czy mocowanie zacisku hamulca w systemie Flat Mount, która zapewnia lepsze przenoszenie sił hamowania. W kolekcji 2017 Merida Polska znalazły się zarówno karbonowe, jak i aluminiowe wersje Scultury Disc. Wśród propozycji Meridy na nowy sezon nie zabrakło także popularnej klasycznej Scultury z hamulcami szczękowymi. Wzrok przykuwa m.in. Scultura Special Edition nawiązująca do modelu, na którym startowano w tegorocznych igrzyskach olimpijskich. Rower we fluorescencyjnym malowaniu w polskiej sprzedaży będzie uzupełniony biało-czerwonymi barwami na górnej rurze. Wyposażony w osprzęt Shimano Ultegra i wysokiej jakości koła Fulcrum Racing Quattro carbon model może wzbudzić zainteresowanie na niejednej szosowej „ustawce”. Wśród wielu modeli Scultura znalazły się wersje Juliet przygotowane specjalnie dla kobiet, podobny ukłon w stronę pań ceniących szybkość Merida wykonała w kategorii wszechstronnych rowerów szosowych Speeder z prostą kierownicą. Dzięki Reacto rowery szosowe Merida są w nowym sezonie mocno reprezentowane także w kategorii aero. Nowością na polskim rynku jest Reacto 7000-E z elektrycznym osprzętem Shimano Ultegra Di2. Merida zapewnia także w kolekcji 2017 rowery triathlonowe Warp TRI znane z sezonu 2016.
Na przełaj i na wyprawę
Coraz istotniejszą pozycję w strukturze kolekcji Meridy stanowią rowery przełajowe. W nowym sezonie popularna marka zapewni w Polsce pięć wersji swojej przełajówki Cyclo Cross, w tym karbonowy model Cyclo Cross 5000. Wyposażony w osprzęt SRAM Apex 1x11 i sztywną oś w obu kołach może z powodzeniem walczyć w błocie o najwyższe laury. Odpowiedzią na rosnące zainteresowanie przełajówkami są także ulepszone specyfikacje pozostałych modeli Cyclo Cross, wiele zastosowanych w nich przydatnych szczegółowych rozwiązań, a także nowe atrakcyjne malowanie ich ram. Podstawową cechą przełajówek Meridy, gotowych do jazdy w każdych warunkach, jest wszechstronność. Znamionuje ona również rowery turystyczne Merida cieszące się na polskim rynku niesłabnącą popularnością. Należą do nich modele Crossway dostosowane do bardzo różnych potrzeb. Są one dostępne w niezliczonych specyfikacjach i rozmiarach ram, zarówno w wersjach męskich, jak i damskich. Przystosowany do jazdy po asfalcie i leśnych ścieżkach Crossway może być kompanem codziennych tras, jak i dłuższych wypraw. Podobną rolę może odgrywać Merida Freeway, którą wyróżnia bogate wyposażenie. W kolekcji 2017 interesującą nowość stanowi model Freeway 9500 Disc wyposażony w hamulce tarczowe.
Ważną premierą w kolekcji 2016 Meridy były rowery miejskie, których montaż odbywa się w Polsce. Zostały one bardzo dobrze przyjęte nad Wisłą i w nowym sezonie wciąż będą stanowić mocną pozycję w kolekcji Meridy. Wśród miejskich propozycji jednej z czołowych marek rowerowych świata znalazły się znane już rowery, a także wersje z nowym malowaniem. Dobry początek dwukołowej przygody zapewniają rowery dziecięce Merida z serii Matts Junior dostępne z kołami 12”, 16”, 20” i 24”. Dostosowane do różnego wieku i różnych upodobań mają jedną cechę wspólną – mocną aluminiową ramę, której nie jest w stanie uszkodzić żadna zabawa. O to, by była ona jak najlepsza nie tylko wśród dzieci, Merida na wiele sposobów zadbała w kolekcji 2017. Już teraz można się z nią zapoznać na www.rowerymerida.pl.
Komentarze (0)
Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu. Bądź pierwszą osobą!