Marin 4C z ulepszeniami

Ulepszenia Marin Four Corners – Co zmieniono, a co dołożono?

Testy i recenzje

Na przestrzeni kilku lat intensywnej eksploatacji roweru Marin Four Corners wprowadzałem różne modyfikacje, aby zwiększyć jego wytrzymałość, komfort oraz funkcjonalność - zarówno podczas codziennych przejażdżek po okolicy, jak i dłuższych wypraw. Z czasem niektóre fabryczne komponenty przestały spełniać moje oczekiwania, inne uległy naturalnemu zużyciu. Poniżej przedstawiam szczegółowy opis zmian, które wprowadziłem, oraz "wykaz" dodatkowych elementów, które dodałem, aby uczynić ten rower jeszcze lepszym towarzyszem podróży.

Co zostało wymienione?

1. Nowe tylne koło

Problem z fabrycznym kołem pojawił się już po dwóch sezonach – w tylnej piaście "zużyło się" łożysko, a wielu użytkowników narzekało również na pękające obręcze i szprychy. Zdecydowałem się więc na wymianę całego tylnego koła, zamiast naprawy samej piasty. Nowe, specjalnie zaplatane koło składa się z:

  • Piasta tył: Novatec D792SB, 10x135 mm, thru axle – solidna i niezawodna
  • Obręcz: DT Swiss R500, 28", 32 otwory – wytrzymała i odporna na uszkodzenia.
  • Szprychy: Sapim Race, 2-1,8-2 mm, o zoptymalizowanej grubości dla zwiększonej wytrzymałości.
  • Nyple: Mosiężne cnSPOKE, odporne na korozję i gwarantujące dłuższą żywotność koła.

Dzięki tej modyfikacji, rower zyskał większą wytrzymałość, ale również lepszą sztywność w zakrętach dzięki zastosowaniu sztywnej osi. Udało się też nieco zredukować wagę roweru, co ma znaczenie podczas długich wypraw z obciążeniem.

Nowe koło DT Swiss R500

2. Kierownica Ritchey Gravel Comp VentureMax (wersja 2)

Przez pewien czas korzystałem z kierownicy Salsa Cowchipper, która miała krótszy reach, ale okazała się trochę zbyt toporna i nie do końca spełniała moje oczekiwania na dłuższych trasach. Ostatecznie zdecydowałem się na model Ritchey Gravel Comp VentureMax (wersja 2). Ta kierownica oferuje bardziej ergonomiczny kształt:

  • przepłaszczenie w górnej części, które pozwala na wygodniejsze ułożenie dłoni, co zmniejsza obciążenie nadgarstków
  • dodatkowe gięcię w dolnej części kierownicy, które daje większe możliwości zmiany chwytów w różnych konfiguracjach
  • dodatkowa flara, dzięki której w dolnym chwycie ma się lepszą kontrolę w terenie, szczególnie na zjazdach i w trudniejszych warunkach (zapewnia większą stabilność i pewniejszy chwyt)

Kierownica Ritchey Gravel Comp VentureMax - widok z góry

3. Owijka Greep i wkładki Ergon Bar Tape Orthocell Pad Set

Po kilku testach i wymianach różnych owijek, trafiłem na owijkę bawełnianą firmy Greep, która okazała się strzałem w dziesiątkę. Jest wielorazowego użytku i (podobno ;P) można ją prać, a dzięki gumowym paskom zaplecionym wewnątrz, nie przesuwa się na kierownicy. Owijkę można nawinąć w standardowy sposób ("z dołu do góry") jednak twórcy proponują trochę inną technikę... Montaż owijki odbywa się od środka kierownicy do "dropów", a nadmiar materiału (którego może zostać do kilku cm) chowa się w miejscu wciskania korków, dzięki czemu całość wygląda estetycznie i funkcjonalnie. Producent dodaje do zestawu specjalne korki, które idealnie pasują do tego rozwiązania.

Dodatkowo, wymieniłem standardowe wkładki żelowe na kierownicy na zestaw Ergon Bar Tape Orthocell Pad Set, co podniosi komfort jazdy po nierównych nawierzchniach, choć czy nowe wkładki są wygodniejsze od klasycznych żelowych? Tu można dyskutować.

Kierownica Ritchey Gravel Comp VentureMax - widokz boku

4. Opony Schwalbe Smart Sam 700x45C

Standardowe opony WTB Resolute 700x42C okazały się jedną z największych bolączek tego roweru. Sprawdzały się jedynie na suchym asfalcie. Ich zachowanie na suchych szutrowych ścieżkach było nieprzewidywalne, a w mokrych warunkach niemal zupełnie traciły przyczepność. Niski profil klocków i ich rzadkie rozmieszczenie sprawiały, że opony nie nadawały się do jazdy w terenie. Wymieniłem je na bardziej terenowe Schwalbe Smart Sam 700x45C, które zapewniają znacznie lepszą przyczepność na różnych nawierzchniach. Dzięki temu mogę cieszyć się pewniejszą jazdą w bardziej wymagającym terenie. 

Zapraszam rówież do zapoznania się z pełną recenzją opon Schwalbe Smart Sam.

5. Sztyca podsiodłowa Ritchey Comp 2-Bolt

Po tym, jak karbonowa sztyca pękła podczas jednej z wypraw, zdecydowałem się wrócić do sprawdzonych materiałów – aluminium. Wybór padł na sztycę Ritchey Comp 2-Bolt z offsetem 25 mm, która okazała się bardziej funkcjonalna i na pewno będzie bardziej wytrzymała.

Sztyca Ritchey Comp 2-Bolt

6. Mostek Accent AS-32 AH

Podczas bikefittingu okazało się, że standardowy mostek jest zbyt długi, co negatywnie wpływało na moją pozycję na rowerze. Mostek został skrócony o 10 mm i w miejsce Marin'owskiego wskoczył model Accent AS-32 AH o długości 60 mm.

7. Hamulce Galfer i pancerze Jagwire

Aby poprawić siłę hamowania, wymieniłem tylne klocki i tarczę na produkty marki Galfer, a pancerze i linki na zestaw Jagwire Road Pro. Pancerze te są bezkompresyjne, co znacząco podnosi precyzję działania hamulców TRP Spyre-C. Choć nie dorównują one hamulcom hydraulicznym, zdecydowanie odczuwalna jest poprawa ich efektywności, zwłaszcza po dotarciu nowych klocków.

8. Teflonowe linki do przerzutek i większa kaseta

Standardowe linki przerzutek wymieniłem na teflonowe (w czarnym kolorze). Dzięki temu przerzutki działają płynniej i bardziej niezawodnie.

Zastosowałem też kasetę Shimano 12-36 (CS-HG400) w celu delikatnego złagodzenia szosowego charakteru napędu. Choć dwa dodatkowe zęby nie stanowią rewolucji, ułatwiają pokonywanie bardziej stromych podjazdów, co szczególnie doceniłem na dłuższych trasach.

Co zostało dołożone, by uczynić rower bardziej funkcjonalnym?

Oprócz wymiany komponentów, postanowiłem dodać kilka elementów, które znacznie zwiększyły funkcjonalność roweru, zwłaszcza na długich trasach.

1. Błotniki SKS Velo Cross 55

Marin Four Corners nie zostawia wiele miejsca na opony a co dopiero na błotniki, szczególnie w przednim widelcu, gdzie bardziej agresywny bieżnik opony praktycznie uniemożliwia ich montaż. Nie przepadam także za jazdą, gdy błoto i woda chlapią prosto na mnie, dlatego zdecydowałem się na małą modyfikację i własnoręcznie dostosowałem przedni błotnik.

Pocięty błotnik przedni SKS Velo Cross

Choć efekt wizualny może nie zachwyca, całość spełnia swoje zadanie. Wybrałem błotniki SKS Velo Cross 55, które dzięki dodatkowym prętom montażowym zapewniają większą sztywność i stabilność, co sprawia, że nie "telepią się" podczas jazdy w terenie.

2. Bagażnik XLC RP-R14 Carry More

Na dłuższych wyprawach rowerowych bagażnik okazał się nieocenionym dodatkiem. Zdecydowałem się na model XLC RP-R14 Carry More, ze względu na jego przemyślaną konstrukcję. Na górze znajduje się standardowa platforma, a po bokach, trochę niżej, zamontowane są dodatkowe rurki do montażu sakw. Dzięki temu rozwiązaniu punkt ciężkości roweru z obciążeniem zostaje obniżony, a górna część bagażnika zachowuje pełną funkcjonalność, nieograniczoną przez zaczepy sakw. Z perspektywy czasu uważam, że jest to idealne rozwiązanie do przewożenia bagażu na długodystansowych trasach, gdzie liczy się zarówno wygoda, jak i stabilność ładunku.

Bagażnik XLC Carry More

3. Stopka Merida K-Mount New 2019 KS-MD017

Stopka Merida K-Mount również okazała się świetnym rozwiązaniem. Jej rozstaw śrub montażowych idealnie pasuje do otworów w ramie Marin'a. Jest solidna, regulowana i zapewnia stabilność roweru nawet przy pełnym obciążeniu sakwami i dodatkowym bagażem. Dzięki tej stopce, rower stał się bardziej praktyczny podczas postojów w terenie.

Stopka Merida K-Mount


Dzięki tym zmianom i dodatkom, Marin Four Corners zyskał na wytrzymałości, funkcjonalności oraz komforcie jazdy. Jest teraz jeszcze lepszym towarzyszem długich wypraw, niezależnie od warunków terenowych i pogodowych. Oczywiście to nie koniec modyfikacji - w planach jest jeszcze kilka pomysłów, a jeden w drodze...

Logo wydawcy

Komentarze (2)

  • daniel
    daniel
    o 27.09.2024
    Czy fabryczna przerzutka (Sora) obsługuje większą kasetę (12-36)?
    • bikeground
      bikeground
      o 27.09.2024
      Cześć,
      Tak, całość działa na przerzutce Sory. Niektórzy wsadzają nawet kasetę 40 ale do tego zabiegu konieczne jest dokupienie elementu przedłużającego hak by przerzutka ogarnęła tak duży blat.

Napisz nowy komentarz

Najnowsze wpisy

-
Ultramaraton

VI Pyra Trail 2025

-