Budowa tylnej przerzutki
Budowa tylnej przerzutki

Montaż i regulacja tylnej przerzutki w rowerze

Najpopularniejsze Porady warsztatowe

Regulacja tylnej przerzutki to czynność, której każdy rowerzysta unika jak "diabeł święconej wody". Zupełnie niepotrzebnie - w poniższym poradniku, krok po kroku przedstawimy jak wymienić, zamontować i wyregulować tylną przerzutkę. To nie jest takie trudne...

Przed rozpoczęciem montażu lub regulacji tylnej przerzutki warto zaopatrzyć się w stojak na rower. Dzięki niemu możemy kręcić korbą do woli a sam proces regulacji przebiegnie znacznie szybciej.

Montaż tylnej przerzutki

Demontaż i montaż tylnej przerzutki zaczynamy od ściągnięcia łańcucha. O spinkach i ich zaletach już pisaliśmy w tym poradniku, więc pozwolicie, że nie będziemy się powtarzać.

Po ściągnięciu łańcucha, odkręcamy starą przerzutkę i sprawdzamy stan naszego haka. Należy zwrócić uwagę czy nie jest wykrzywiony, pęknięty lub uszkodzony. Jeżeli hak się skrzywił należy go wyprostować, a jeżeli nie jest to możliwe - kupić nowy. W przypadku, gdy hak jest prosty możemy przystąpić do montażu nowej przerzutki. Cała czynność ogranicza się do przykręcenia jednej śruby.

Regulacja przerzutki tylnej

Pierwszą bardzo ważną kwestią jeszcze przed regulacją, jest sprawdzenie stanu linek i pancerzy. Podczas zmian przełożeń linka współpracująca z tylną przerzutką musi pokonać opór przemieszczając się wewnątrz pancerza. Dlatego też bardzo istotna jest kondycja tych dwóch elementów.

Do przesmarowania linki możemy użyć oleju np. teflonowego. W przypadku, gdy po przesmarowaniu linka w pancerzu nadal stawia opór (prawdopodobnie w pancerzu jest zbyt dużo brudu lub pojawiła się rdza), warto wymienić oba elementy. Ułatwi to proces regulacji, a cały układ będzie płynniej pracować. Jeżeli linki i pancerze są w porządku lub wymieniliśmy je na nowe, możemy przystąpić do regulacji tylnej przerzutki.

W momencie, gdy regulujemy przerzutkę, która jest już zamontowana rozpoczynamy od całkowitego odkręcenia śruby mocującej linkę. Na tylnej manetce ustawiamy najniższy bieg a łańcuch zrzucamy na najniższą zębatkę kasety/wolnobiegu. Konieczne jest również ustawienie łańcucha na największej zębatce przedniej korby (łańcuch musi być ustawiony w miarę prosto - unikamy przekosów).

Kolejnym krokiem jest ustawienie górnego i dolnego zakresu działania przerzutki. Zabezpieczy to nas przed spadaniem łańcucha podczas zmiany przełożeń z najwyższej i najniższej zębatki.

Regulacja śruby H

Rozpoczynamy od dolnego zakresu - do tego celu służy śruba oznaczona literą H. Śrubą należy kręcić do momentu, w którym kółka w wózku przerzutki znajdą się w jednej linii z najmniejszą koronką kasety (zdjęcie powyżej). Łańcuch też nie może trzeć o żadną z krawędzi wózka przerzutki. Zwolnioną i nieprzykręconą dotąd linkę montujemy (chwilowo) na luźno w przerzutce.

Zanim ją przykręcimy musimy sobie zostawić trochę zapasu używając śrub baryłkowych. Standardowo znajdują się one przy przerzutce i/lub przy manetce a czasem w obu lokalizacjach. Na początek skręcamy baryłkę do oporu (tak by nie było luzu pomiędzy baryłką a przerzutką/manetką) a następnie wykręcamy ją o jakieś 2-3 obroty.

Dla wyjaśnienia - robimy to po to, by mieć możliwość podciągnięcia lub popuszczenia linki, gdy ją za mocno lub słabo naciągniemy (zdjęcie poniżej).

Śruba baryłkowa

Mocno naciągamy i przykręcamy linkę. Teraz wrzucamy łańcuch na największą zębatkę tylnej korby/wolnobiegu i na najmniejszą tarczę korby z przodu. Rozpoczynamy kręcić śrubą z oznaczeniem L. Różnica jest taka, że teraz kółeczka w wózku muszą się znajdować równo z największą tylną koronką (zdjęcie poniżej).

Regulacja śruby L

Po wstępnej regulacji zaczynamy zmieniać kolejno biegi i sprawdzamy czy łańcuch prawidłowo przechodzi pomiędzy kolejnymi koronkami. Jeżeli pojawiają się problemy regulujemy naciąg linki śrubą baryłkową dociągając ją lub odciągając. Oczywiście zmieniając przełożenia z tyłu robimy to również z przodu unikając przekosów łańcucha.

Po zakończonej regulacji ściągamy rower ze stojaka. Czas sprawdzić zastosowane ustawienia w normalnym ruchu. Ponieważ układ pod obciążeniem zachowuje się troszkę inaczej może się okazać, że konieczne będzie lekkie podregulowanie naciągu linki.

Jeżeli masz problem z przednią przerzutką jej regulację znajdziesz w tym artykule: Jak wyregulować przednią przerzutkę w rowerze.

Logo wydawcy

Komentarze (0)

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu. Bądź pierwszą osobą!

Napisz nowy komentarz

Najnowsze wpisy